Den senaste tiden har Telekområdgivarna sett en markant ökning av klagomål på försäljning av ny teknik för fast telefoni. Det handlar om säljare som felaktigt påstår att kopparnätet ska läggas ner på orten och att konsumenten därför måste byta operatör och teknik, till exempel till mobil hemtelefoni eller bredbandstelefoni.
Konsumenten övertygas på så sätt att ingå avtal om mobil hemtelefoni eller ip-telefoni (bredbandstelefoni) med lång bindningstid. De konsumenter som hört av sig till Telekområdgivarna menar att den nya lösningen blir dyrare, att de inte förstått att telefonitjänsten levereras med en annan teknik och hur den fungerar, att de blivit av med sina trygghetslarm samt att de nekas att gå ur avtalen. I värsta fall har de till och med blivit uppringda av säljare från flera olika operatörer så att de sitter fast i flera avtal samtidigt.
Om du blir uppringd
Om du blir uppringd av en säljare som säger att nätet ska läggas ner så är Telekområdgivarnas råd att du kontrollerar sanningshalten i påståendet innan du bestämmer dig. Genom att antingen titta på Telias webbplats eller ringa till Telekomguiden på 010-130 79 00 så kan du få svar på om du bor i ett område där kopparnätet ska bytas ut i närtid.
Bra att tänka på
För att försäljning av telekomtjänster ska skötas på ett ansvarsfullt sätt finns Telekområdgivarnas uppföranderegler. Det finns också en överenskommelse med nätägande operatörer att se till att också de operatörer som inte är med i Telekområdgivarna ska uppmanas att följa dessa.
Har du som privatperson frågor kring detta kan du kontakta Telekområdgivarna för opartisk juridisk rådgiving på 08-522 767 00 eller Post- och telestyrelsen angående omställningen av kopparnätet.
Presskontakter på Telekområdgivarna:
VD Mattias Grafström, 070-713 48 50
Kommunikationsansvarig Camilla Brogren, 070-713 48 59