Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Jag har ett funktionshinder som gör att jag inte kan använda vissa betalsätt, vad kan jag göra?
Vissa operatörer erbjuder dig som är funktionshindrad att få räkningen uppläst av kundtjänsten eller i punktskrift. Hör efter med din operatör vilka alternativ som finns.
Kan leverantören avtala bort sitt skadeståndsansvar?
Lagens bestämmelser är tvingande till din fördel som konsument. Detta innebär att leverantören inte kan ha avtalsvillkor som ger dig ett sämre skydd än lagen säger. Det är dock tillåtet att avtala bort ansvar för förlust i näringsverksamhet.
Vad krävs för att jag ska ha rätt till skadestånd?
Leverantören har ett långtgående ansvar för skador som uppstår på grund av fel eller försening av fiberinstallationen. Det är emellertid viktigt att påpeka att det är du som konsument som ska kunna visa på vilken ekonomisk skada du lidit på grund av felet eller förseningen. Den ersättning du anser att du har rätt till ska...
Vad händer om jag inte betalar en faktura?
Om du inte betalar en faktura så kan det innebära att du får en betalningspåminnelse eller att fakturan går till inkasso. Enligt lag om ersättning för inkassokostnader har ett bolag rätt att lägga på 60 kronor för en betalningspåminnelse och 180 kronor för inkassokostnader. Om man fortsatt inte betalar så kan ärendet hamna hos Kronofogden...
Är 4G och 5G bättre än fiber?
Om 4G, 5G och fiber är “bättre eller sämre” beror på vad du jämför – hastighet, stabilitet, täckning, pris eller användningsområde. Här är en jämförelse som kan hjälpa dig: Fiberanslutning Fördelar: Mycket hög hastighet – ofta 100 Mbit/s upp till 1000 Mbit/s (eller mer). Stabilitet – påverkas inte av väder eller antal användare i området....
Har jag rätt till lägre pris om operatören erbjuder nya kunder ett lägre pris för tjänsten?
Huvudregeln är att avtalat pris gäller. Du kan därför inte kräva att få del av en prissänkning under bindningstiden om inte annat framgår av avtalet. Om din operatör erbjuder ett lägre pris till nya kunder än det som du betalar, har operatören ingen skyldighet att sänka ditt pris såvida det inte finns en ”lägsta pris-garanti”...
När blir ett avtal om fiberanslutning bindande?
När du får ett erbjudande, ett anbud, av en säljare är det inte bindande förrän både du och säljaren uttryckligen accepterar och bekräftar avtalet. Om det uppstår en tvist ska fiberleverantören/säljaren kunna styrka att bindande avtal ingåtts genom att bevisa att du uttryckligen har accepterat avtalet. För att du ska kunna styrka att ett bindande...
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.