Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Hur tar jag reda på vilka möjligheter jag har att få tv?
Du kan kontakta olika operatörer och fråga om de kan erbjuda dig en tv-tjänst. Ibland är operatörens möjlighet att erbjuda en tjänst beroende av var du bor. Om du har bredband har du sannolikt också möjlighet att beställa en tv-tjänst. Du kan också kontakta din hyresvärd, bostadsrättsförening eller motsvarande för information om möjligheterna i fastigheten....
Är jag fortfarande bunden av avtalet, om jag inte flyttar med tjänsten till min nya adress?
Som huvudregel ansvarar du för att betala för ett abonnemang till dess att bindnings- och/eller uppsägningstid upphör enligt avtalet. Det gäller även om du flyttar till en bostad där operatören inte kan leverera tjänsten, såvida du inte har avtalat om något annat med operatören. Du kan fråga operatören om det går att förkorta bindningstiden eller minska kostnaden på...
Har jag rätt att få de fria kanalerna från min tv-operatör?
Det kan finnas en skyldighet att sända vidare de fria kanalerna i vissa kabel- och iptv-nät med flera anslutna hushåll.
Har jag rätt att få fast telefoni och bredband?
Ja och nej. Enligt lagen om elektronisk kommunikation har du rätt att få telefoni till en rimlig kostnad i din fasta bostad eller ditt företag (fritidshus omfattas inte av denna rättighet). Som det ser ut i dag är dock inget telebolag, varken Telia eller något annat, skyldigt att erbjuda telefoni till alla, utan alla telebolag...
Vem ansvarar för att jag har telefoni och internet?
När det gäller tillgång till grundläggande internet (minst 10 Mbit/s enligt lag) så har idag de flesta hushåll och företag täckning med mobilt bredband via 4G, 5G eller satellit. För dig som inte kan få telefoni eller en anslutning som medger 10 Mbit/s kan Post- och telestyrelsen, PTS, upphandla bredbandsanslutningar efter ansökan från dig. Innan...
När tar Telia bort kopparnätet hos mig?
Jag har blivit debiterad för samtal till betalsamtalsnummer som jag inte känner igen att jag ska ha ringt, vad ska jag göra?
Det kan vara lämpligt att först ta reda på vilket företag som ligger bakom det betalnummer som finns på fakturan, då den kunskapen kan vara till nytta när man försöker reda ut vad som skett. På fakturan ska operatören ange kontaktuppgifter till den tjänst/företag som debiterat. Om du blivit debiterad för betalsamtal som du inte...
Har jag rätt att få ett abonnemang?
Nej. Operatörer har ingen skyldighet att ingå avtal om tv-, bredband eller telefonabonnemang med dig. Du och operatören får själva avgöra om ni vill ingå avtal och huvudregeln är att ni får bestämma vilka villkor som ska gälla.
Kan jag få ut samtalsspecifikationer bakåt i tiden?
Operatören har ingen skyldighet att kostnadsfritt skicka ut uppgifter om samtal som gjorts längre bakåt i tiden än den senaste fakturaperioden. Det är inte heller säkert att dessa uppgifter finns sparade. Om de finns kan operatören ta ut en avgift för att skicka uppgifterna till dig. Operatören bestämmer själv hur stor den eventuella avgiften är....
Varför fungerar inte min fiber när jag flyttat in i en ny bostad och operatören säger att porten är blockerad?
När du beställer en ny tjänst kan din operatör ibland se om en annan tjänst blockerar nätet redan vid avtalstillfället. Du kan då få frågan om tjänsten tillhör någon annan och i så fall ska stängas ned när din nya tjänst aktiveras; Om din tjänst inte aktiveras när den ska bör du kontakta din bredbandsoperatör...
Får företag skicka direktreklam via sms till mobiltelefoner?
Enligt de etiska reglerna får direktmarknadsföring av betalteletjänster till telefon inte ske utan kundens uttryckliga medgivande. Dock får marknadsföring ske när ett etablerat kundförhållande föreligger. Ett etablerat kundförhållande föreligger exempelvis när en person gjort ett köp av tjänster från ett företag. Om du har beställt en betalteletjänst, till exempel en filmvisning, från ett företag finns...
Jag har ett helt nytt mobilabonnemang och har blivit debiterad för tjänster som jag inte har beställt. Varför?
Har du nyligen skaffat ett nytt mobilabonnemang, ett mobilt bredbandsabonnemang eller ett kontantkort med nytt mobilnummer, och har du i samband med detta blivit debiterad för betalteletjänster som du inte känner till att du har beställt? Då kan det vara så att en tidigare användare av mobilnumret har startat en prenumerationstjänst av något slag som...
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.