Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Vad är viktigast att tänka på när jag ska använda min mobiltelefon eller surfplatta utomlands?
Kontrollera att det går att använda ditt abonnemang eller kontantkort utomlands. Operatören är inte skyldig att erbjuda roaming. Vissa nummer kan ha en högre taxa och dessa omfattas inte av de reglerade roamingpriserna, till exempel betalsamtal, samtal till nummerupplysning och samtal till vissa myndigheter och organisationer (motsvarande 077-nummer i Sverige). Även om ett nummer är...
Får operatören ändra villkor om jag har bindningstid?
Avtal med bindningstid innebär att avtalet gäller under en överenskommen period. En villkorsändring av ett avtal med bindningstid är endast tillåten om operatören har uppgett ett giltigt skäl som står angivet i avtalet. Om operatören däremot ändrar villkoren under bindningstiden, utan att hänvisa till ett giltigt skäl som finns angivet i avtalet, kan det anses...
Får operatören ta ut en fakturaavgift?
Om operatören tar ut en fakturaavgift måste det framgå av avtalet. Fakturaavgiften ska framgå av avtalet eller operatörens prislista. De flesta operatörer erbjuder alternativ till att skicka ut räkningar i pappersform som e-faktura eller autogiro. Om du väljer något av dessa alternativ kan du ofta slippa betala fakturaavgift. Kontrollera med din operatör om du kan...
Jag har inte fått någon räkning, måste jag betala ändå?
Det är viktigt att veta att du måste betala oavsett om du fått en räkning eller inte. Kontakta därför operatören om du inte fått en räkning i enlighet med avtalet. En operatör har rätt att ta betalt av dig i efterhand i upp till tre år. Därför är det mycket viktigt att du själv reagerar...
Jag ska flytta och kan inte använda tjänsten på min nya adress, kan jag säga upp avtalet fast jag har bindningstid kvar då?
Nej. Du är vanligtvis bunden av ditt tidigare avtal även om du flyttar tjänsten till en annan operatör eller om du flyttar till en adress där din operatör inte kan leverera tjänsten till dig. Det innebär att du måste betala under bindningstiden även om du inte kan använda tjänsten.
Jag har köpt en fastighet och nu vill leverantören att jag ska betala anslutningen fast den beställdes av den tidigare ägaren. Måste jag betala?
Avtal om fiberdragning är knutet till fastigheten. Om den tidigare ägaren inte betalat anslutningen, och ni inte har någon överenskommelse om vem som ska betala, är det ägaren till fastigheten, du, som är betalningsskyldig när anslutningen är slutförd och ska betalas. Det är alltså viktigt att kontrollera sådana kommande utgifter med säljaren/mäklaren innan du skriver...
Måste jag betala för hårdvaran om jag får säga upp abonnemanget?
Om du enligt lag har rätt att säga upp eller häva ett avtal i förtid är du inte skyldig att betala någon annan kompensation till operatören än en slutfaktura för utrustning (exempelvis mobiltelefon, router eller tv-box) som du behåller. Bestämmelsen omfattar hela ditt paketköp, gäller avtal med bindningstid och innebär en gräns för hur mycket...
När avvecklas 2G- och 3G-näten och vem är ansvarig?
Post- och Telestyrelsen (PTS) har ett regeringsuppdrag att följa avvecklingen av 2G- och 3G-näten samt vilka informationsinsatser som genomförs med anledning av avvecklingen. Information om avvecklingen finns även på bytnät.nu som är en webbplats som drivs av branschorganisationen TechSverige. Det finns också information hos mobiloperatörerna. Avvecklingen av 3G-nätet pågår för närvarande och avvecklingen planeras vara...
Kan jag få tillbaka ett förlorat nummer?
Ett avstängt abonnemang har inte något telefonnummer som kan flyttas. Därför måste numret återaktiveras hos den operatör som för tillfället har numret för att därefter kunna flyttas. Fråga därför din operatör om detta är möjligt och om du kan få tillbaka numret. Det händer att numret läggs i så kallad karantän under en period. Detta...
Säljaren lovade att jag skulle ha täckning men det har jag inte. Vad gäller?
Även om en säljare muntligen lovat dig täckning på en speciell plats, till exempel där du bor, kan det bli svårt för dig att bevisa det om det uppstår en tvist. Det bästa är därför om du får löftet skriftligt eller att det spelas in när du ingår avtal via telefon. Om du kan visa...
På fakturan från min operatör står det att jag köpt förmedlade eller övriga tjänster från ett företag jag aldrig hört talas om. Vad är detta?
Betalteletjänster är tjänster som debiteras via telefonräkningen från operatören men som utförs av ett annat företag. När operatören tar betalt för en förmedlad tjänst går den vanliga samtals- eller sms-kostnaden till operatören, medan kostnaden för själva tjänsten går till det företag som står för den förmedlade tjänsten, den så kallade tjänsteleverantören. Det är ofta flera...
Kan jag häva avtalet på grund av ändringar i kanalutbudet?
Om du har ett avtal med bindningstid bör du först kontrollera vad som står i ditt avtal. Leta efter en text som handlar om förändringar i kanal- och programutbud. Det finns framför allt tre saker som har betydelse för att få häva ett avtal: Operatören ska kunna visa att det finns ett giltigt skäl, som...
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.