Jag har blivit debiterad för samtal till en nummerupplysningstjänst som jag inte har ringt, vad gör jag?
Branschens aktörer har i de på marknaden gällande standardavtalen åtagit sig att följa de etiska reglerna samt de delar av betalteletjänstområdet som regleras av den Code of Conduct (CoC) som tagits fram gemensamt av teleoperatörerna, branschorganisationen MORGAN och Telekområdgivarna.
Nummerupplysningstjänster använder 118-serien, exempelvis Eniros 118118. Frågan ligger alltså utanför Telekområdgivarnas verksamhetsområde vad beträffar betalteletjänster och vi har inte möjlighet att hjälpa dig kontakta företaget, eller företagen ifråga. Du bör dock kunna begära och få en samtalsspecifikation av din operatör. På denna ska det i så fall finnas med de samtal till nummerupplysning som man debiterat för. Anser du att dessa samtal inte blivit ringda av någon som nyttjat aktuellt abonnemang behöver du bestrida kostnaden hos din operatör. Konsumentverket är den myndighet som övervakar efterlevnaden av konsumentskyddande lagar såsom marknadsföringslagen, prisinformationslagen, m.fl. Myndigheten driver som utgångspunkt inte enskilda ärenden men undantag finns genom möjligheten till KO-biträde. Anmälningar till myndigheten kan dock medföra att tillsyn inleds.
För rådgivning i enskilda ärenden kan du kontakta Konsumentverkets upplysningstjänst. Många kommuner erbjuder också konsumentvägledning där du som konsument kan få råd och stöd i olika frågor.
Frågan har varit aktuell om nummerupplysningstjänster som tillhandahåller annan information än endast telefonabonnemang ska anses vara betalteletjänster. Post- och telestyrelsen (PTS) som förvaltar den svenska nummerplanen meddelade i april 2014 tre förelägganden i denna fråga.
Sedan slutet på september 2014 ska det vara möjligt att spärra ett telefonabonnemang mot möjligheten att ringa 118-nummer.