Vanliga frågor och svar

Hur ska jag göra om jag vill ångra avtalet?

Du kan ångra dig via e-post, brev eller telefon. Om du och operatören inte är överens om du har ångrat dig eller inte, är det du som måste kunna bevisa att du skickat ett meddelande om ånger på ett ändamålsenligt sätt och när det skickades. Det är därför fördelaktigt ur bevissynpunkt att ångra sig skriftligt och spara en kopia. Viktiga meddelanden som skickats med brev kan det därför också vara bra att skicka rekommenderat eller via e-post. Det finns dock inga formkrav enligt lag och operatören får exempelvis inte kräva att du ångrar dig skriftligt eller kräva att du använder Konsumentverkets ångerblankett.

Om du ångrar dig på operatörens webbplats ska du snarast få en bekräftelse på att operatören tagit emot ditt meddelande. Bekräftelsen ska du få i läsbar och varaktig form som är tillgänglig för dig.

Om du endast pratar med operatören i telefon bör du be om en skriftlig bekräftelse på att du ångrat dig och när, eller spela in samtalet. Annars kan det bli svårt för dig att visa att du ångrat dig i tid om det uppstår en tvist om detta. Även om du kan visa att du ringt operatören är det inte säkert att det räcker eftersom du då inte kan bevisa vad som sagts.

Vi rekommenderar alltid skriftlig ånger så att du kan visa vad du framfört till operatören i efterhand, gärna via e-post. Du ansvarar dessutom för att operatören förstår avsikten med ditt meddelande. Om operatören missförstår din avsikt har det ingen betydelse att du skickat ett meddelande till operatören på ett korrekt sätt. Var därför tydlig med att du vill ångra avtalet. Konsumentverket har en ångerblankett som du kan använda. Om du kan bevisa att du meddelat att du vill ångra dig på något av ovanstående sätt får du använda din ångerrätt även om ditt meddelande försenas eller inte kommer fram till operatören.

Senast uppdaterad: