Så här går det till
Du kan kontakta oss på telefon, via webbformulär och via brev. Här kan du se vad vi gör och hur vår hantering av ditt ärende går till.
Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni, bredband och fiberanslutningar samt betalteletjänster. Som konsument kan du dels vända dig till oss innan du ingår avtal för goda råd i förebyggande syfte, dels kan du kontakta oss om det uppstår problem med ditt avtal/abonnemang och du inte lyckas komma överens med operatören/leverantören. Vi kan då ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör/leverantör för att aktivt försöka bidra till en lösning.
Telekområdgivarna verkar som opartiska experter i konsument- och avtalsrätt på telekomområdet och fungerar som en neutral mötesplats för dialog och samverkan mellan marknadens olika parter.
Våra huvudsakliga arbetsområden och målgrupper är dessa:
Rådgivning och förebyggande information:
Utbildning:
Statistik:
Samverkan och dialog:
Expertis:
Ett deltagande i Telekområdgivarna är en möjlighet att utöva inflytande inom branschen. Telekområdgivarna har ett tätt samarbete med myndigheter och är en neutral mötesplats - en opartisk funktion - som ofta används vid olika typer av branschöverenskommelser för att förbättra kundnöjdheten utan långtgående reglering.
Två gånger om året arrangerar vi Telekomforum, en eftermiddag med ett aktuellt tema. Vi bjuder då in externa experter på olika områden och öppnar för dialog om gemensamma problem m.m.
Missnöjda kunder kan göras nöjdare genom vår opartiska konsumenträttsliga rådgivning. Tillsammans med deltagande operatörer har vi tagit fram uppföranderegler för marknaden fsom syftar till att bidra till förbättringar inom marknaden. Reglerna gäller när operatörer eller era återförsäljare säljer tjänster inom tv, telefoni och bredband.
Kontakta oss för att ansluta er till Telekområdgivarna.
Om du har en fråga rekommenderar vi alltid att du:
Om du och operatören/leverantören trots detta inte når en lösning kan du vända dig till oss. När vi får in ditt ärende händer detta: