Oskäliga villkor

Ett villkor kan anses oskäligt och otillåtet om det strider mot tvingande konsumentlagstiftning, eller leder till så stor nackdel för dig att det inte blir en rimlig balans mellan företagets och dina rättigheter. Det kan också anses oskäligt om det är vilseledande eller oklart formulerat så att du vilseleds om innebörden eller om dina rättigheter.

Vad är ett oskäligt avtalsvillkor?

Det kan exempelvis vara oskäligt när operatören har ett avtalsvillkor som innebär att du ska betala mer för tjänsten än det pris som anges i avtalet. Om du inte uttryckligen har godkänt ett sådant villkor så gäller inte detta. Du har då rätt att få tillbaka det som har betalats.

Konsumentverket är den myndighet som ska se till att avtalsvillkor mot konsumenter inte är oskäliga och kan begära att ett företag ändrar sina avtalsvillkor.

Är jag bunden av ett oskäligt avtalsvillkor?

Enligt 36 § i avtalslagen kan avtalsvillkor jämkas eller lämnas utan avseende om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt.

Vid en oskälighetsbedömning görs en samlad bedömning av omständigheterna och bl.a. tas hänsyn till konsumenters särskilda skyddsintresse.

Nyligen bedömde ARN att ett avtalsvillkor som reservationslöst friskrev ett företag från ansvar för följdskador vid avtalsbrott var oskäligt och skulle lämnas utan avseende med stöd av 36 §.

Vilka avtalsvillkor har tidigare ansetts oskäliga?

Exempel från Marknadsdomstolen (numera Patent- och marknadsdomstolen, PMD)

Avtalsvillkor som är oskäliga mot konsumenter får förbjudas av Patent- och marknadsdomstolen. PMD har bland annat bedömt följande villkor som oskäliga:

  • Krav på skriftlig uppsägning av avtal
  • Begränsning av konsumentens rätt till skadestånd
  • Krav från företaget att muntliga löften skrivs in i avtalet för att vara giltiga
  • Rätt att höja priset om mervärdeskatten (momsen) höjs, skatt eller annan avgift införs efter avtalets ingående
  • Reservation för framtida prisändringar

Exempel från EU

I ett EU-direktiv ges ytterligare exempel på avtalsvillkor som typiskt sett är oskäliga och därmed otillåtna. Här framgår exempelvis att ett företags villkor kan anses oskäliga om villkoren innebär att företaget:

  • Har rätt att behålla förskottsbetalning vid uppsägning utan att konsumenten ges motsvarande rätt om operatören säger upp avtalet
  • Kräver oproportionerlig ersättning vid utebliven betalning 
  • Ges rätt till godtycklig uppsägning utan att konsumenten har samma rätt
  • Binder konsumenten vid villkor som denne inte haft verklig möjlighet att ta del av, innan avtalet ingicks     
  • Ensidigt får ändra villkoren utan att ange giltigt skäl som anges i avtalet
  • Ensidigt får ändra egenskap hos tjänsten utan att ange giltigt skäl
  • Ges rätt att höja eller fastställa pris vid leveransen utan rätt för konsumenten att frånträda avtalet om priset är för högt
  • Begränsar sin skyldighet att följa löften som representanter för företaget gett konsumenten, till exempel återförsäljare

Mer information
Här hittar du rättsfall som handlar om otillåtna villkor.

Otydliga avtalsvillkor

Om ett avtalsvillkor som operatören utformat är otydligt och du och operatören har olika uppfattningar om hur villkoret ska tolkas kan din tolkning ha företräde enligt den så kallade ”oklarhetsregeln”. Denna innebär att oklarheter i ett avtalsvillkor tolkas på ett sätt som är förmånligast för den av parterna som inte har utformat villkoret, i regel du som konsument. 

Ett oklart avtalsvillkor i ett standardavtal, det vill säga avtal som upprättats i förväg av företaget och som du som konsument inte har kunnat påverka, ska enligt lag tolkas till konsumentens fördel.