ARN 2025-02351 – Konsumenten behövde bekräfta uppsägningen för att avsluta avtalet
Beslut: Konsumenten fick inte rättEn konsument hade tv och mobilt bredband från samma operatör. Konsumenten ville avsluta bredbandet och meddelade det till operatören skriftligt. Operatören ställde då en fråga till konsumenten vilket konsumenten inte märkte eller svarade på. Ungefär åtta månader senare upptäckte konsumenten att uppsägningen inte gått igenom och att operatören fortsatt ta betalt för tjänsten. I ARN krävde konsumenten att få tillbaka vad hon betalat för tjänsten sedan uppsägningen.
Operatören motsatte sig kravet och uppgav att tv-tjänsten inte fungerar utan bredbandet. Därför bad operatören konsumenten bekräfta om hon ändå ville avsluta bredbandet, så att hon inte plötsligt stod utan tv-tjänsten som hon inte sagt upp. Operatören uppgav även att konsumenten aktivt godkänt e-fakturorna och att konsumenten inte invänt inom skälig tid.
ARN konstaterade att parterna ingått ett avtal om både tv- och bredbandstjänst. Enligt ARN hade det inte framkommit annat än att avtalet inte kunnat sägas upp utan att båda tjänsterna avslutas. Konsumenten hade meddelat att hon velat säga upp bredbandet, alltså bara en del av avtalet. ARN bedömde därför att operatören hade befogad anledning att informera konsumenten om att även tv-tjänsten avslutas och be konsumenten bekräfta detta, samt att konsumenten borde ha svarat operatören för att uppsägningen skulle få verkan. Nämnden bedömde även att konsumenten inte reklamerat inom skälig tid. Konsumenten hade därmed inte rätt till återbetalning.