ARN 2024-23873 – Ljudinspelning som bevis för avtalat pris
Beslut: Konsumenten fick rättEn konsument kontaktade sin operatör i oktober 2024 och erbjöds bredband för 360 kronor per månad, vilket konsumenten accepterade. Operatören debiterade sedan 489 kronor per månad för tjänsten. I ARN krävde konsumenten att operatören levererar bredbandstjänsten till avtalat pris, och återbetalning av det överskjutande beloppet som han betalat.
Operatören invände att konsumenten fakturerats korrekt. Säljaren hade i samtalet med konsumenten berättat att marknadspriset för tjänsten hade sänkts och att konsumenten hade en rabatt på 15 procent som skulle upphöra i november 2024. Det nya priset innebar inte att rabatten förlängdes.
ARN hade tagit del av en inspelning av samtalet mellan säljaren och konsumenten, där det framgick att säljaren erbjöd konsumenten att betala 360 kronor per månad för bredbandstjänsten. Nämnden ansåg att operatören var bunden av erbjudandet och konsumenten hade därför rätt att få tjänsten för det priset från och med dagen då avtalet började att gälla. Konsumenten hade därmed även rätt till återbetalning av det överskjutande beloppet som han betalat.