ARN 2024-16890 – Ändrad IP-adress och begränsad funktionalitet ansågs utgöra fel på tjänsten
Beslut: Konsumenten fick delvis rättKonsumenten ingick avtal om bredband med operatören 2019. Månadskostnaden var 518 kronor. 2024 ändrade operatören konsumentens IP-adress vilket bl.a. medförde att konsumenten inte längre kunde komma åt sitt arbetes servrar. Konsumenten krävde skadestånd på två månadsavgifter för tiden som bredbandet inte fungerade.
Operatören framhöll att IP-tilldelningen justerades under fyra dagar. Efter konsumentens begäran om ett publikt IP för att kunna koppla upp sig till sitt företag tillsåg operatören detta. Enligt operatören fungerade tjänsten hela tiden.
ARN konstaterade att IP-adressen ändrades utan förvarning och utan medgivande. Det medförde att konsumentens möjlighet att nyttja internetabonnemanget fullt ut begränsades, och bedömdes utgöra ett fel i tjänsten. Felet pågick i fyra dagar och konsumenten ansågs ha rätt till ersättning med 70 kronor, för fyra dagsandelar av månadskostnaden. ARN ansåg inte att konsumenten bevisat att felet medfört kostnader som gav rätt till skadestånd.