ARN 2023-26304 – Ånger via sms/mms till operatörens e-postadress ansågs ändamålsenligt
Beslut: Konsumenten fick rättKonsumenten blev uppringd av en telefonförsäljare och tackade ja till fyra telefonabonnemang. Efter några dagar ångrade sig konsumenten och meddelade företaget att han ångrade sig via sms/mms till operatörens e-postadress.
Operatören ansåg att ångern inte kommit in i rätt tid eftersom den inte gjorts på rätt sätt. Operatören hänvisade till information i avtalet och orderbekräftelsen där det framgick hur man skulle ångra sig.
ARN framhöll att distansavtalslagens regler är tvingande till konsumentens förmån och att eventuella formkrav är utan verkan om de är till konsumentens nackdel. De krav som ställs enligt lagen är att ett meddelande vara tydligt och lämnas på ett ändamålsenligt sätt.
ARN ansåg att konsumentens meddelande uppfyllde lagens krav på tydlighet och att det skickats på ett ändamålsenligt sätt. ARN ansåg inte att det skulle göras en annan bedömning för att meddelandet skickats i ett sms/mms istället för ett vanligt e-postmeddelande.