Domar och beslut

ARN 2023-21736 – Förlängd ångerfrist – ingen information om rättsföljder

Beslut:  Konsumenten fick rätt

Operatören ringde konsumenten och i samband med samtalet ingicks ett avtal om mobilabonnemang. Konsumenten accepterade avtalet skriftligt via sms.

Av sms:et framgick följande angående ångerrätten: ”Du har ångerrätt från och med dagen du accepterar erbjudandet. För att ångra dig kan du ringa till [operatörens] kundservice på [telefonnummer], eller fylla i konsumentverkets ångerblankett och maila denna till [e-postadress]”. Sms:et innehöll även en hänvisning till operatörens allmänna villkor.

Konsumenten kontaktade operatören efter att ångerfristen gått ut och meddelade att han ville häva avtalet. Konsumenten hänvisade till sitt hälsotillstånd och menade att han inte uppfattat att han beställt ett mobilabonnemang.

Operatören hänvisade till avtalet och att ångerfristen löpt ut. Operatören krävde ett läkarintyg för att ta ställning till konsumentens krav på hävning. Konsumenten skickade inte in något intyg.

ARN bedömde att ett bindande avtal har ingåtts. ARN prövade sedan om operatören uppfyllt informationskraven gällande ångerrätten. Enligt distansavtalslagen ska näringsidkaren informera konsumenten om och under vilka förutsättningar det finns en ångerrätt, tidsfristen och övriga villkor för ångerrätten, hur ångerrätten utövas samt att det finns ett standardformulär för utövande av ångerrätten. Om konsumenten inte har fått sådan information förlängs ångerfristen. Operatören hade inte visat att de informerat om rättsföljderna av att ångerrätten utövas. Därför förlängdes ångerfristen och konsumenten fick ångra avtalet och behövde inte betala någonting till företaget.

Senast uppdaterad: