ARN 2023-04291 – Avtalsvillkor om följdskador ansågs oskäliga
Beslut: Konsumenten fick inte rättEn konsument ingick avtal om ”Villafiber 10 000 mbit/s” och tjänsten levererades först tre veckor efter avtalad tid. Konsumenten begärde ersättning med 799 kronor för en 4G-router som köpts för att ersätta internettuppkopplingen under dröjsmålet.
Operatören nekade ersättning med hänvisning till avtalsvillkoren.
ARN konstaterade först att det förelåg ett avtalsbrott då tjänsten inte levererats i tid och att ett avtalsbrott enligt allmänna avtalsrättsliga regler kan ge rätt till ersättning för den skada som avtalsbrottet medfört.
ARN ansåg att det avtalsvillkor som operatören hänvisade till för ansvarsfrihet skapade en oskälig obalans mellan parterna till konsumentens nackdel. Enligt villkoret hade konsumenten inte rätt till ersättning för indirekt skada, till exempel extra kostnader eller annan följdskada.
ARN framhöll att tillgång till de tjänster som operatören tillhandahöll är av största vikt för att en privatperson ska kunna fungera och fullgöra sina skyldigheter i samhället och att det därför var av stor betydelse att avtalade tjänster tillhandahölls korrekt och utan förseningar. ARN ansåg att ett avtalsvillkor som reservationslöst friskrev företaget från ansvar för följdskador vid avtalsbrott var oskäligt och kunde jämkas med stöd av 36 § avtalslagen och därmed lämnas utan avseende.
Enligt ARN innebar dock det förhållande att en konsument i princip kan ha rätt till ersättning för följdskador vid avtalsbrott inte är en oinskränkt rätt, utan enligt allmänna skadeståndsrättsliga principer ska den som menar att man lidit en skada också ”begränsa skadan”.
ARN ansåg att konsumenten i detta fall inte begränsat skadan och avslog därför konsumentens krav på ersättning.