Domar och beslut

ARN 2022-07552 – Överbelastad mast och kapacitetsbrist var inte fel på tjänsten

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

Konsumenten kontaktade operatören eftersom mobiltäckningen fungerade dåligt i den nya bostaden. Enligt konsumenten lovade operatören att det skulle vara god täckning i bostaden och att det bara var ett tillfälligt fel. Givet operatörens löfte tecknade konsumenten ett nytt mobilabonnemang hos operatören med två års bindningstid. Felet kvarstod dock och täckningen var dålig även i närområdet. Konsumenten ansåg sig tvungen att skaffa en extra separat bredbandstjänst.

Konsumenten begärde att få häva mobilabonnemanget och få ersättning för den extra bredbandstjänsten.

Operatören framhöll att det var kapacitetsbrist på masten som konsumenten kopplades upp mot i det aktuella området och att masten blev överbelastad när många använde mobila tjänster samtidigt.

Operatören hänvisade till sina allmänna villkor där det framgick att vissa tjänster och viss utrustning inte kunde användas överallt på grund av utbyggnaden av operatörens nät eller tekniska begränsningar. Operatören framhöll att ett mobilabonnemang är portabelt och inte är låst till en specifik adress. Operatören ansåg heller inte att de garanterat konsumenten god täckning i sin bostad.

ARN konstaterade att det var klarlagt att den mast konsumenten kopplades upp mot när hon använde tjänsten i hemmet eller bostadsområdet var överbelastad. ARN konstaterade vidare att konsumenten inte bevisat att operatören utfäst att hon skulle ha god täckning i bostaden.

ARN framhöll att operatören reserverat sig i sina allmänna villkor för att vissa tjänster inte kunde användas överallt och ARN ansåg inte heller att det aktuella villkoret var oskäligt. Konsumenten ansågs inte ha bevisat att det fanns något fel i tjänsten som gav henne rätt att avsluta abonnemanget eller att få ersättning för den extra bredbandstjänsten.

Senast uppdaterad: