Domar och beslut

ARN 2019-13073 – Konsumenten menade sig ha använt WhatsApp men fick betala för trafik via mobilnätet

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

Konsumenten menade att operatören hade fakturerat för samtal som gjorts via WhatsApp. Eftersom dessa samtal och andra tjänster var gratis blev konsumenten förvånad och kontaktade både operatören och WhatsApp. Operatören svarade att samtalen hade gått via mobilnätet. Konsumenten menade att samtalen gjorts via WhatsApp, men av någon anledning måste ha registrerats som vanliga samtal. Enligt konsumenten var denne självklart ansluten till internet.

Operatören menade att WhatsApp-meddelanden och samtal sker via krypterad trafik över internet, vanligen via Wi-Fi och kräver internetanslutning. Den debiterade trafiken var gjord via mobilnätet som vanliga samtal och sms. Operatören menade också att man inte kunde se meddelanden och samtal som gått via WhatsApp eftersom de då inte skickades via operatörens sms-tjänster eller nät. Operatören kunde inte heller kontrollera att de angivna numren hade denna app installerad eftersom det inte var operatörens tjänst.

ARN konstaterade att det ankom på konsumenten att visa att det förekommit ett fel i tjänsten som berättigade till nedsättning av fakturorna. Enligt nämndens bedömning hade konsumenten inte visat detta.

Senast uppdaterad: