Domar och beslut

ARN 2019-10052 – Konsumenten ansågs ha varit medveten om kostnaden för en tilläggstjänst (HBO) efter tre gratismånader

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

Konsumenten menade att operatören debiterat 99 kronor per månad för tilläggstjänsten ”HBO” i cirka 27 månader utan att konsumenten hade beställt tjänsten. Konsumenten begärde därför återbetalning med 2673 kronor.

Konsumenten menade att denne blev erbjuden tre fria provmånader för tjänsten över telefon. Konsumenten fick dock inte någon bekräftelse på avtalet eller instruktion om hur tjänsten används. Tjänsten har visat sig ligga dold i undermenyer bland andra appar och eftersom konsumenten inte visste att den fanns tillgänglig hade denne inte heller använt tjänsten. Konsumenten menade att operatören hävdat att avtalet hade ingåtts över en chat som inte fanns sparad.

Operatören anförde att bekräftelsen av avtalet var rensad med hänvisning till GDPR. Det var konsumentens ansvar att säga upp kanalpaketet när de tre gratismånaderna upphörde om denne inte ville ha kvar det. Drygt 1,5 år efter avtalstillfället fick konsumenten ett brev från operatören gällande ett nytt pris för tv-paketet. Konsumenten har i flera år blivit debiterad beloppen som fanns på fakturan utan att invända mot dessa.

ARN bedömde att konsumenten vid såväl avtalets ingående som efteråt varit medveten om tjänsten och accepterat och betalat för den. Nämnden beaktade då särskilt att konsumenten själv uppgett att denne visste att hen fick ett par gratismånader på HBO när avtalets slöts, det brev som operatören har skickat till konsumenten samt fakturorna där det uttryckligen framgår att konsumenten debiterats för tjänsten. Konsumentens krav avslogs därför.

Senast uppdaterad: