ARN 2018-13831 – Konsumenten betalningsskyldig för teknikerkostnad
Beslut: Konsumenten fick inte rättEn konsument hade problem med dålig bild och ljud på sin tv och fick då besök av en tekniker. Konsumenten debiterades 950 kronor eftersom operatören ansåg att felet låg i konsumentens utrustning. Konsumenten menade att det var samma utrustning som han använt i mer än två år. Denna fungerade bättre än den han fått av operatören, och hade dessutom fungerat ihop med operatörens tjänst. Enligt konsumenten var det därför inte fel på utrustningen utan på operatörens nät som är uråldriga och som tillsammans med väderförhållandena på sommaren orsakat problemet.
Operatören anförde att felet berodde på en så kallad homeplug, vilken konsumenten hade installerat via elnätet i huset, som störde ut signalen till tv-boxen. Felet berodde därför på utrustning som operatören inte ansvarar för.
ARN menade att enligt parternas avtal har operatören rätt till ersättning för felsökning om det visar sig att felet inte beror på operatören. Operatören har inte kunnat finna något fel som är hänförligt till den egna utrustningen men konstaterat att en annan utrustning som konsumenten har installerat orsakat störningen. Enligt ARN har konsumenten inte åberopat någon utredning som motsäger operatörens slutsats. Operatören har därför rätt till ersättning för felsökningen.