ARN 2018-12797 – Abonnent som befunnit sig i Kroatien debiterades för datatrafik i Bosnien
Beslut: Konsumenten fick inte rättEn konsument debiterades för roamingavgifter i Bosnien trots att han vid tillfället befann sig i Kroatien. Konsumenten motsatte sig debiteringen och menade att ett tekniskt fel uppstått. Han ansåg att operatören inte uppfyllt sin informationsskyldighet om uppkopplingen mot det bosniska nätet, då sådan information skickats ut till konsumenten några dagar innan själva uppkopplingen mot det bosniska nätet inträffade. Dessutom påpekade konsumenten att operatören inte kunnat presentera någon trafik från hans telefon under den aktuella perioden.
Operatören ansåg att den felsökning som utförts inte visat något fel i uppkopplingen samt att SIM-kortet som tillhörde konsumenten varit uppkopplat mot ett nät tillhörande en operatör i Bosnien. Vidare framhöll operatören att kostnaden för aktuell trafik inte debiteras utifrån vilket land som användaren befinner sig i utan vilket nät som telefonen varit uppkopplad mot. Enligt operatören hade konsumenten fått ett sms med prisinformation för användning av tjänsten. Vidare framgick av specifikationen på fakturan att denna information nått fram till konsumenten före uppkopplingen. Operatören menade dessutom att konsumenten kunnat se på telefonens skärm att denne varit uppkopplad mot en utländsk operatörs nät.
ARN konstaterade att en förutsättning för att betalningsskyldighet ska kunna uppstå är att operatören uppfyllt sin informationsskyldighet och lämnat generell information om eventuella risker med uppkoppling i utlandet. ARN framhöll att operatören har bevisbördan för att sådan information lämnats och att operatören uppfyllt denna informationsskyldighet samt påpekade att konsumenten har en skyldighet att kontrollera mot vilket nät denne kopplas upp. Mot denna bakgrund avslog ARN konsumentens krav på återbetalning.