Domar och beslut

ARN 2018-10484 – Abonnenten är betalningsansvarig när minderårigt barn beställer  extra mobilsurf

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

En konsument begärde återbetalning av 3851 kronor avseende 19 köp av extrasurf för ett mobilabonnemang. Enligt konsumenten hade hennes 11-åriga dotter som nyttjade abonnemanget gjort köpen utan hennes samtycke och de var därför ogiltiga. Konsumenten fann det anmärkningsvärt att operatören, vare sig vid tecknandet av abonnemanget då hennes dotter var med eller vid senare kontakt, gett information om möjligheten att spärra köp via abonnemanget. Tvärtom menade konsumenten att operatören velat att hon skulle öka upp den surfmängd hon delade med sin dotter. Konsumenten ansåg att det var oetiskt av operatören att skicka sms till minderåriga utan att upplysa föräldrarna om möjligheten att spärra köp och utan att ha ett varningssystem där abonnemangsinnehavaren uppmärksammas på att omfattande köp av extratjänster görs.

Operatören motsatte sig konsumentens krav och menade att konsumenten genom att ingå ett avtal och acceptera de allmänna villkoren åtagit sig betalningsansvar för samtliga köp som görs från hennes abonnemang, exempelvis för extrasurf. Vidare menade operatören att det också reglerades i villkoren att om någon, med eller utan konsumentens tillåtelse, använder abonnemanget är abonnenten betalningsskyldig för eventuella avgifter som påförs abonnemanget om SIM-kort, PIN-kod eller säkerhetskoder lämnats till någon annan.

ARN ansåg att avtalet stadgade att konsumenten var betalningsansvarig, även om hon själv inte gjort köpen, i enlighet med det operatören framfört och att de aktuella villkoren inte var oskäliga. ARN ansåg det också klarlagt att konsumentens dotter med samtycke brukar telefonen kopplad till abonnemanget och konsumenten var därför skyldig att betala för köpen av extra data.

Senast uppdaterad: