Domar och beslut

ARN 2018-06537 – Rätt till ånger även om konsumenten använder ett annat begrepp

Beslut:  Konsumenten fick rätt

En konsument blev uppringd av en operatör och det uppstod därefter en fråga om rätten att ångra det ingångna avtalet. ARN menade att avtalet hade ingåtts per telefon och att distansavtalslagen därför är tillämplig och konsumenten kunde därmed ha rätt att ångra avtalet.

För att ett meddelande från en konsument ska anses som en begäran om att få ångra ett avtal krävs endast att det framgår att det är konsumentens vilja att inte längre stå fast vid avtalet, det är enligt nämnden, inte nödvändigt att konsumenten använder de uttryck som finns i lagen, d v s ”ångra” eller ”ångerrätt”. Även ett uttryck som att ”häva” avtalet bör därför kunna godtas så länge det framgår att konsumenten vill komma ifrån avtalet.

ARN konstaterade att konsumenten hade fått information om ångerrätten men att det i denna saknades en hänvisning till Konsumentverkets blankett för utövande av ångerrätten. Operatören hade därför inte fullgjort sin informationsskyldighet och ångerfristen förlängdes. Konsumenten ansågs ha ångrat sig i tid och hade därför rätt att få tillbaka det belopp (15 972 kronor) som denne hade betalat till operatören.

Senast uppdaterad: