ARN 2018-05170 – Inget betalningsansvar när operatören inte kunde styrka avtal
Beslut: Konsumenten fick rättEn konsument beställde bredbandsabonnemang och började nyttja tjänsten. Det kom dock inga fakturor, och när konsumenten kontaktade operatören och frågade efter dem, fick han till svar att det blivit fel vid beställningen och att han inte var kund hos dem. Ett år senare flyttade konsumenten och ytterligare två år senare skickade operatören en faktura för tiden som gått sedan beställningstillfället. Konsumenten erbjöd sig betala för året han hade bott i lägenheten men det nekade operatören. Konsumenten betalade fakturan men begärde samtidigt att hela beloppet skulle återbetalas.
Operatören framförde att de levererat en tjänst till konsumentens adress utan att fakturera. Tjänsten var inte uppsagd och operatören ansåg att de hade rätt att efterfakturera enligt preskriptionslagen. När konsumenten kontaktat dem om uteblivna fakturor menade operatören att de hänvisat till stadsnätet eftersom beställningen gjorts i stadsnätets kundportal. Operatören hade bett konsumenten att återkomma om de var hans leverantör, men ingen återkom.
ARN framhöll att operatören behövde styrka att det fanns ett avtal om bredbandsabonnemang för att konsumenten skulle vara betalningsskyldig för fakturan. ARN ansåg inte att operatören styrkt detta och beloppet skulle därför återbetalas till konsumenten.