ARN 2017-12444 – Prisinformation om fria samtal och sms inom EU var tillräckligt tydlig
Beslut: Konsumenten fick inte rättEn konsument tecknade ett avtal om ett mobilabonnemang som skulle kosta 145 kronor per månad. Enligt information på operatörens hemsida och i sms som konsumenten fått skulle det vara kostnadsfritt att ringa och skicka sms inom EU från den 15 juni 2017. Konsumenten fick trots det en faktura på 712 kronor avseende samtal och sms till Spanien. Konsumenten menade att det var olagligt att ge missvisande prisinformation och marknadsföra något som gratis för att sedan ta betalt. Konsumenten ville ha tillbaka pengarna.
Operatören motsatte sig konsumentens krav och menade att informationen inte varit missvisande utan funnits tillgänglig för kunder i samtliga kanaler, exempelvis på hemsidan, kundtjänsten och självservicetjänster. Operatören menade att det framgick av underlaget att det inte är kostnadsfritt att ringa från Sverige till utlandet och att konsumenten behöver ta reda på vilka villkor som gäller till respektive land.
ARN inledde med att hänvisa till prisinformationslagen enligt vilken prisinformationen till konsumenter ska vara korrekt och tydlig och om andra avgifter eller kostnader kan tillkomma ska detta särskilt anges.
Vidare menade nämnden att det var utrett att operatören i sin marknadsföring av aktuellt abonnemang angett: ”Fria samtal inom EU/EES” och ”Fria SMS & MMS inom EU/EES”. Enligt ARN kunde denna information isolerad ge intryck av att alla samtal och sms är gratis inom EU. Nämnden menade dock att det tillsammans med denna uppgift fanns information om vad som ingick i respektive abonnemang där det bland annat angavs att samtal, sms och mms från Sverige till andra länger inte var kostnadsfria. Nämnden ansåg därför att det varit tillräckligt tydligt.