Domar och beslut

ARN 2017-06273 – Konsumenten kunde inte visa att samtal till utlandet inte besvarats

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

En konsument menade att operatören tagit betalt för samtal där mottagaren inte svarat. Konsumenten ringde återkommande till en vän i utlandet och menade att de kommit överens om att påringningen endast ska ses som en signal att ta kontakt på annat sätt, det vill säga vännen hade enligt konsumenten inte svarat på samtalen. Konsumenten begärde ersättning från operatören med 2800 kronor.

Operatören menade att den tekniska undersökning som gjorts visat att samtalen besvarats, vilket bland annat framgick av den samtalstid som debiterats. Samtalen hade varit korta men olika långa. Vidare menade operatören att om ett samtal inte besvaras registreras det inte i systemet.

ARN ansåg inte att konsumenten lyckats bevisa att tjänsten var felaktig. Tvärtom ansåg nämnden att utredningen tydde på att konsumenten ringt till utlandet på det vis som operatören gjort gällande.

Senast uppdaterad: