ARN 2016-09673 – Ingen ersättning för personligt lidande (ideellt skadestånd)
Beslut: Konsumenten fick inte rättEn konsument begärde ersättning med 1000 kronor för de besvär som han menade att han drabbats av till följd av ett fel på hans IP-telefoni. Konsumenten anförde att han normalt sett har kontakt med vänner och bekanta via den fasta telefonen och på grund av felet missat en mängd samtal. Utöver detta sköter han byns hemsida med uthyrning av stugor och information om trakten. Operatören motsatte sig kravet. Ersättning för utebliven vinst, nedlagd tid eller sveda och värk utgår inte enligt villkoren.
Enligt ARN har konsumenten bevisbördan för att han drabbats av någon ersättningsgill ekonomisk skada. Ersättning för svårigheter att komma i kontakt med vänner eller liknande utgår inte enligt svensk rätt. Nämnden bedömde därför att konsumenten inte har bevisat att han har drabbats av någon ersättningsgill skada och hans begäran om ersättning avslogs.