ARN 2016-03856 – Konsumenten kunde inte visa att barnfilmer skulle ingå i avtalet
Beslut: Konsumenten fick inte rättEn konsument beställde ett kanalpaket Silver inklusive barnkanaler i juni 2015. Efter ett halvår upptäckte konsumenten att det inte gick att starta en barnfilm som tidigare gått att se. Enligt konsumenten framgick det av informationen på operatörens hemsida att det avtal konsumenten tecknat skulle ge tillgång till ett seriebibliotek med 2800 titlar och ett barnbibliotek med 1800 titlar. Konsumenten menade att han förutsatt att detta även omfattade barnfilmer och att hela poängen med abonnemanget varit just att kunna se både barnserier och filmer. Konsumenten ville häva avtalet då tjänsten inte motsvarade vad han förväntat sig.
Operatören menade att konsumenten missförstått informationen på hemsidan rörande deras play-tjänst och att de inte kunde hållas ansvariga för dennes felaktiga antaganden.
ARN ansåg inte att konsumenten kunnat bevisa att barnfilmer skulle ingå i det kanalpaket som beställts eller att tjänsten i övrigt avvikit från vad som överenskommits. Konsumenten fick därför inte rätt.