ARN 2014-09029 – Låg hastighet på grund av dålig täckning är inte ett fel i tjänsten
Beslut: Konsumenten fick inte rättEn konsument hade under flera år haft problem med sin mobila bredbandsuppkoppling, på så sätt att han aldrig fått den utlovade hastigheten. När konsumenten förlängde sitt avtal lovade operatören att uppkopplingen skulle bli bättre, men problemet kvarstod. Konsumenten valde att byta operatör och kunde då få mycket högre hastighet.
Konsumenten begärde därför att få avsluta sitt ursprungliga avtal omgående. Konsumenten ville inte heller betala slutfakturan som han fick när han sa upp avtalet.
Operatören menade att det inte fanns någon viss utlovad hastighet utan att avtalet avsåg en normalhastighet. Men normalhastigheten förutsätter att det finns täckning på platsen för användandet. Operatören menade att det får anses allmänt känt att täckning varierar mellan olika operatörer och att någon specifik hastighet inte kan garanteras. Dessutom hade datatrafik registrerats varje månad vilket tydde på att det inte fanns något fel i tjänsten. Operatören ansåg inte att bättre täckning än tidigare hade utlovats.
ARN prövade om det rörde sig om fel på tjänsten. Det är konsumenten som ska kunna visa att tjänsten är felaktig. Enligt nämnden framgick det att täckning med den operatör som konsumenten använde var sämre än med andra operatörer. Det fanns dock inga bevis om att viss hastighet utlovats. Konsumenten hade därför inte visat att det fanns ett fel i hans tjänst i förhållande till vad som avtalats med operatören.