Domar och beslut

ARN 2013-09474 – Konsumenten har bevisbörda för att tjänst är felaktig

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

En konsument ingick avtal för mobilt bredband, men hastigheten var dålig. Konsumenten gjorde en felanmälan och fick en ny router med löfte om att hastigheten skulle bli bättre. Det blev inte bättre och konsumenten ville då häva avtalet.

Bolaget avslutade avtalet med kompensation till konsumenten med 600 kronor. Konsumenten ansåg att samtliga avgifter som betalats till bolaget borde betalas tillbaka, och ersättning för förlorade arbetsinkomster borde utbetalas.

Bolaget framhöll att avtalet ingicks med en täckningsgaranti på 14 dagar. Konsumenten skulle få avbryta avtalet om han inte var nöjd med tjänsten. I avtalsvillkoren framgick att normalhastigheten var 2-10 Mbit/sek, och max 16 Mbit/sek. När konsumenten reklamerade hastigheten gjordes en mätning som inte kunde visa något fel på tjänsten. Bolaget lät ändå konsumenten avsluta avtalet med avdrag motsvarande 3 månadsavgifter.

Nämnden konstaterade att det är konsumenten som har bevisbördan för att tjänsten är felaktig eftersom konsumenten gör gällande att så är fallet. Konsumenten har inte kunnat bevisa att löfte om bättre hastighet än vad som framgår i avtalet har lämnats. Det ansågs därför inte bevisat att tjänsten var felaktig och konsumenten fick därför inte någon ersättning.

Senast uppdaterad: