Domar och beslut

ARN 2008-1488 – Missvisande information om rabatt på webbplats

Beslut:  Konsumenten fick rätt

Konsumenten beställde fast telefoni och förval via en operatörs webbplats. Enligt ”varukorgen” på webbplatsen skulle en viss rabatt räknas av från den sammanlagda månadskostnaden eftersom konsumenten sedan tidigare var bredbandskund. Konsumenten menade att parterna hade slutit avtal om rabatten och att eventuella otydligheter på webbplatsen borde läggas operatören till last. Operatören motsatte sig kravet och menade att konsumenten redan hade denna rabatt och därför inte hade rätt till någon ytterligare rabatt och att konsumenten borde ha varit medveten om det.

ARN menade att det numera står klart att operatören inte avsett att konsumenten skulle få denna rabatt då han gjorde en beställning på webbplatsen och att webbplatsen var utformad på ett missvisande sätt. Konsumenten har dock – med tanke på hur webbplatsen var utformad – haft fog för uppfattningen att han skulle få rabatten. Operatören som har utformat webbplatsen får därför ta konsekvenserna för webbplatsen utformning. Nämnden ansåg därför att konsumenten var berättigad till rabatten.

Senast uppdaterad: