Är du representant för en operatör/leverantör som inte är med i Telekområdgivarna?

Att vara med i Telekområdgivarna signalerar ansvarstagande. Utöver den allmänna service som alla kan ta del av, finns det stora fördelar i att även ansluta sig aktivt till Telekområdgivarna. Inte bara för att signalera ansvarstagande gentemot konsumenterna, utan också för att få tillgång till fördjupad service.

Expertis

Hos oss på Telekområdgivarna finns jurister med lång erfarenhet inom avtals- och konsumenträtt. Vi bevakar utvecklingen inom konsumenträttsområdet och gör summeringar av beslut i ARN som finns att tillgå på vår webbplats. Vi företräder varken operatör eller konsument utan vi ger hjälp till självhjälp genom opartisk information till alla parter.

Vad vi gör, vad ni får – våra fokusområden

Vi för statistik på samtliga ärenden. Vi utbildar operatörer och konsumentvägledare. Ni får fyra gånger per år ett nyhetsbrev med aktuell information. Ni får en egen kontaktperson hos oss som är vägen in till vår kunskapsmassa och expertis. Vi kan granska konsumentavtal och ge återkoppling.

Telekområdgivarnas grundpelare

Opartiskhet

Vi företräder varken operatör eller konsument utan vi ger hjälp till självhjälp genom opartisk information till alla parter.

Uppföranderegler

Vi tar fram uppföranderegler inom olika områden som kontinuerligt uppdateras. Dessa signalerar att man som deltagande operatör i Telekområdgivarna agerar etiskt och moraliskt rätt, utöver det som lagen säger.

Branschöverenskommelsen för etiska försäljningsmetoder

Vi arbetar aktivt med att verka för etiska försäljningsmetoder. Som ett led i detta har ni möjlighet att gå med hos Telekområdgivarna och ta del av det vi erbjuder samt gå vår utbildning i uppföranderegler m.m.

Neutral mötesplats

Telekområdgivarna är unika i vår funktion som neutral mötesplats. Hos oss möts representanter från hela telekommarknaden. Vi fungerar som facilitator för värdeskapande dialog mellan bransch och myndighet. Tillsammans kan vi uppnå en direkt påverkan utan att det behöver ta lång tid. Vi arrangerar bland annat Telekomforum två gånger per år, där vi tillsammans diskuterar aktuella ämnen och bjuder in experter på olika områden.

Nytta genom vägledning

Telekområdgivarna ger kostnadsfri vägledning till konsumenter och enskilda firmor – hjälp till självhjälp – samt fungerar som ett stöd för er kundtjänst som kan ställa frågor eller hänvisa konsumenter till oss för vidare vägledning.

Vi företräder varken konsument eller operatör utan agerar alltid opartiskt. Detta skapar förtroende. Att Telekområdgivarna ger en objektiv bedömning i konsumentens ärende gör det lättare för konsumenten att acceptera ett besked om att denne inte skulle få rätt om ärendet togs vidare för rättslig prövning. Vi följer lagstiftning och praxis samt beslut från ARN för att ständigt vara uppdaterade inom telekomområdet.

Vi blir ofta tillfrågade om att vara talespersoner i press, radio och tv som experter på området. Vi har ett gott renommé i medier vilket gör att även våra samverkanspartners får nytta av detta.