Så Funkar Det

Är du företagare eller konsument?

Telekområdgivarna erbjuder vägledning till konsumenter och i vissa fall enskilda företagare. Frågor om andra typer av företagsabonnemang eller föreningar faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag.

Summering av sidan

Telekområdgivarna hjälper framförallt privatpersoner (konsumenter) men kan ibland även ge vägledning till enskilda firmor. En konsument är en person som köper något för privat bruk, även om abonnemanget råkar vara tecknat som företagsabonnemang. Telekområdgivarna ger inte vägledning till aktiebolag, handelsbolag eller föreningar.

Enskilda firmor omfattas nu av branschregler för etisk försäljning och Telekområdgivarnas uppföranderegler. Om du tycker att reglerna inte följts, kontakta operatören skriftligt eller hör av dig till Telekområdgivarna.

Telekområdgivarna ger inte råd om aktiebolag, handelsbolag, ekonomiska föreningar eller bostadsrättsföreningar. Mindre företag kan hitta viss information om regler på Post- och telestyrelsens webbplats.

Behöver du som företagare juridisk rådgivning kan du kontakta Advokatjouren för gratis samtal eller höra med din branschorganisation. Vissa företagare har även ångerrätt i sju arbetsdagar om operatören är med i branschorganisationen Kontakta.

Företagare eller konsument?

Definitionen av en konsument är enligt lag “en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet”. Om du främst använder ett abonnemang privat kan du därför i vissa fall ses som konsument även om operatören menar att du ingått ett företagsabonnemang. Du omfattas då av konsumentreglerna.

Enskilda firmor

Enskilda firmor omfattas sedan september 2016 av branschens handlingsplan för etisk försäljning. Från och med 1 juli 2017 utökades också Telekområdgivarnas uppföranderegler till att omfatta enskilda firmor. Sedan den 13 augusti 2024 har handlingsplanen omvandlats till en Branschöverenskommelse.

Om du anser att din operatör inte har följt Telekområdgivarnas uppföranderegler rekommenderar vi att du meddelar operatören det skriftligt. Om du har frågor kan du kontakta oss för vägledning. Övriga frågor beträffande enskilda firmor faller dock utanför vårt uppdrag.

Aktiebolag och andra sorters företag

Telekområdgivarna kan inte ge rådgivning om ditt klagomål gäller till exempel aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag eller ekonomiska föreningar som bostadsrättsföreningar eller samfälligheter. Om du har ett mindre företag gäller dock vissa regler i LEK (lagen om elektronisk kommunikation) för dig. Du kan hitta information om detta på Post- och telestyrelsens webbplats.

Behöver du rådgivning som företagare har Advokatsamfundet en tjänst som heter “Advokatjouren” där du kan få 15 minuters kostnadsfri rådgivning med en advokat om hur du kan gå vidare med ditt ärende.

Om du som företagare är ansluten till en branschorganisation kan du även kontakta den för att höra om de erbjuder juridisk rådgivning.

Om operatören eller återförsäljaren är med i branschorganisationen Kontakta, kan du som företagare ha ångerrätt i sju arbetsdagar i enlighet med deras etiska regler.

Relaterade beslut

ARN 2018-01398 – Oskäligt lång bindningstid för telefoniabonnemang
Konsumentens fru blev uppringd den 24 november 2014 av operatören och tecknade ett företagsabonnemang för telefoni på 36 månader. Konsumenten och hans fru hade då inget företag. Den 2 november 2016 blir konsumenten uppringd av operatören och de vill ändra avtalet till ett privatabonnemang. Konsumenten går med på detta. I samtalet hävdar operatören att de...
ARN 2018-00760 – Betalning av slutfaktura innebär inte att ångerrätten avtalas bort  
En konsument blev uppringd av en telefonförsäljare i september 2017 och blev, enligt konsumenten, pålurad ett företagsabonnemang. Konsumenten ansåg sig inte vara företagare utan konsument och menade att hen inte fick någon information om ångerrätten. Konsumenten kontaktade operatören i december 2017 för att avsluta avtalet och i januari 2018 åberopades förlängd ångerrätt. Konsumenten menade att...
ARN 2017-06349 – Så kallade företagsavtal i strid med tro och heder
En konsument blev vid flertalet tillfällen uppringd av en operatör som menade att det vid samtalen ingåtts avtal om flera företagsabonnemang. Konsumenten ifråga är blind, saknar arbetsförmåga och hade enbart sjukersättning. Konsumenten behöver även hjälp med att ta del av muntlig och skriftlig information. Konsumenten hade tidigare haft en enskild firma men bedrev inte längre någon...
ARN 2017-04283  – Företagsavtal var ogiltigt på grund av att det inte fanns någon vilja från konsumentens sida att teckna företagsavtal
En konsument påstod att han blivit uppringd av en återförsäljare som ville förlänga hans befintliga abonnemang och ge honom gratis hårdvaror på grund av att han varit en trogen kund. Det visade sig senare att hårdvarorna var knutna till flera företagsabonnemang. Konsumenten menade att han inte hade haft någon vilja att teckna nya avtal, speciellt...
ARN 2017-03702 – Ångerrätt när företagsavtal ingås med privatperson via elektronisk signering
En konsument ingick ett avtal med en operatör per telefon med efterföljande elektronisk signering. Operatören påstod att det gällde ett företagsabonnemang men konsumenten menade att abonnemanget är privat och enbart används för privatsamtal. Konsumenten hade bett om att få lyssna på ljudfilen från avtalstillfället men fick inte det.  Operatören hänvisade till att avtalet hade slutits...
ARN 2017-02093 – Ångerrätt när företagsavtal ingås med privatperson
En konsument blev uppringd av en säljare som erbjöd företagsabonnemang. Konsumenten ansåg sig inte vara företagare men ägde en skogsfastighet och menade att han på så sätt blivit lurad att teckna företagsabonnemang. Operatören menade att säljaren i de muntliga avtalen hade sagt att avtalen tecknades på företaget, vilket konsumenten accepterade. Därmed fanns ingen ångerrätt. Nämnden...
ARN 2016-08944 – Ångerrätt när företagsavtal ingås med privatperson
En konsument tecknade avtal med en operatör om abonnemang. Någon månad senare upptäckte konsumenten att hon hade fått företagsabonnemang trots att mobiltelefonerna var avsedda att användas för privat bruk. Konsumenten begärde därför att få frånträda samtliga avtal med operatören. Operatören motsatte sig kravet och hävdade att det framgår av orderbekräftelsen att konsumenten ingått avtal om...
ARN 2014-10953 – Operatören ska kunna visa att företagsabonnemang ingåtts
En konsument ingick avtal om fast och mobil telefoni men valde att ångra avtalet. Konsumenten nekades ångerrätt eftersom operatören ansåg att avtalet gällde ett företagsabonnemang. Konsumenten hade en enskild firma som inte var aktiv. Operatören ansåg att konsumenten hade ett aktivt företag och att de inte hade fått något intyg om att företaget skulle vara...
ARN 2014-06820 Operatören har bevisbördan för att avtal ingåtts som företagare
En konsument ingick avtal om telefoni- och bredbandsabonnemang över telefon. Efter några dagar meddelade konsumenten operatören att han ångrade sig. Operatören nekade ångerrätt eftersom de ansåg att det gällde företagsavtal. ARN ansåg vid en sammantagen bedömning att utredningen i ärendet inte gav stöd för att konsumenten skulle ha ingått avtal i syfte som företagare. Tjänsterna kunde inte heller i sig anses vara mer avsedda åt att användas i egenskap som företagare än i egenskap som konsument. Eftersom det rådde en osäkerhet ansåg ARN att det var operatören som skulle bevisa om konsumenten ingått avtal i egenskap av företagare. Eftersom operatören...

Senast uppdaterad: