Är du företagare eller konsument?
Telekområdgivarna erbjuder vägledning till konsumenter och i vissa fall enskilda företagare. Frågor om andra typer av företagsabonnemang eller föreningar faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag.
Summering av sidan
Telekområdgivarna hjälper framförallt privatpersoner (konsumenter) men kan ibland även ge vägledning till enskilda firmor. En konsument är en person som köper något för privat bruk, även om abonnemanget råkar vara tecknat som företagsabonnemang. Telekområdgivarna ger inte vägledning till aktiebolag, handelsbolag eller föreningar.
Enskilda firmor omfattas nu av branschregler för etisk försäljning och Telekområdgivarnas uppföranderegler. Om du tycker att reglerna inte följts, kontakta operatören skriftligt eller hör av dig till Telekområdgivarna.
Telekområdgivarna ger inte råd om aktiebolag, handelsbolag, ekonomiska föreningar eller bostadsrättsföreningar. Mindre företag kan hitta viss information om regler på Post- och telestyrelsens webbplats.
Behöver du som företagare juridisk rådgivning kan du kontakta Advokatjouren för gratis samtal eller höra med din branschorganisation. Vissa företagare har även ångerrätt i sju arbetsdagar om operatören är med i branschorganisationen Kontakta.
Företagare eller konsument?
Definitionen av en konsument är enligt lag “en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet”. Om du främst använder ett abonnemang privat kan du därför i vissa fall ses som konsument även om operatören menar att du ingått ett företagsabonnemang. Du omfattas då av konsumentreglerna.
Enskilda firmor
Enskilda firmor omfattas sedan september 2016 av branschens handlingsplan för etisk försäljning. Från och med 1 juli 2017 utökades också Telekområdgivarnas uppföranderegler till att omfatta enskilda firmor. Sedan den 13 augusti 2024 har handlingsplanen omvandlats till en Branschöverenskommelse.
Om du anser att din operatör inte har följt Telekområdgivarnas uppföranderegler rekommenderar vi att du meddelar operatören det skriftligt. Om du har frågor kan du kontakta oss för vägledning. Övriga frågor beträffande enskilda firmor faller dock utanför vårt uppdrag.
Aktiebolag och andra sorters företag
Telekområdgivarna kan inte ge rådgivning om ditt klagomål gäller till exempel aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag eller ekonomiska föreningar som bostadsrättsföreningar eller samfälligheter. Om du har ett mindre företag gäller dock vissa regler i LEK (lagen om elektronisk kommunikation) för dig. Du kan hitta information om detta på Post- och telestyrelsens webbplats.
Behöver du rådgivning som företagare har Advokatsamfundet en tjänst som heter “Advokatjouren” där du kan få 15 minuters kostnadsfri rådgivning med en advokat om hur du kan gå vidare med ditt ärende.
Om du som företagare är ansluten till en branschorganisation kan du även kontakta den för att höra om de erbjuder juridisk rådgivning.
Om operatören eller återförsäljaren är med i branschorganisationen Kontakta, kan du som företagare ha ångerrätt i sju arbetsdagar i enlighet med deras etiska regler.