Vanliga frågor och svar

Finns det mobilabonnemang för barn?

Om du vill skaffa mobilabonnemang åt en minderårig så finns det olika möjligheter. Mobiloperatörerna har olika erbjudanden om abonnemang anpassade för barn, och olika lösningar för familjer och extra användare. Det finns också smartklockor anpassade för barn som går att använda för att ringa och skicka meddelanden med mera. En sådan klocka kan vara bra att börja med för mindre barn.

Du hittar information om olika alternativ på operatörernas webbplatser. Det kan också vara bra att kontakta flera operatörer och ställa frågor för att få en bild av utbudet.

Det är viktigt att fundera igenom behovet och syftet ni har med barnets mobilabonnemang och att vara tydlig med det i kontakten med operatören så att ni kan hitta ett lämpligt abonnemang. Kommer ni främst att använda mobilabonnemanget för att ringa och skicka meddelanden eller behöver barnet även kunna använda andra tjänster som kräver internetuppkoppling? I så fall bör du även tänka på vilken mängd data som barnet behöver.

Viktigt! Du som abonnemangsinnehavare är betalningsansvarig för ditt barns användning av telefonen, inklusive mobiltjänster som prenumerationer, spel, app-köp etcetera. Du kan begära en spärr för sådana köp hos operatören.

Senast uppdaterad: