Spärrar och föräldrainställningar
Ett mobilabonnemang möjliggör köp av olika slag i bland annat spel och i appar.
Beroende på vilket ansvar du anser att barnet kan ta, finns det olika spärrtjänster som kan ni kan använda för att förhindra oförutsedda kostnader. Kontrollera att de spärrar ni vill lägga till blir aktiverade, då detta inte alltid sker per automatik.
Operatören kan erbjuda ytterligare säkerhetsåtgärder och tillvalstjänster som är lämpliga för barnabonnemang, så kontrollera gärna detta med operatören och hör vad de rekommenderar för eventuella åtgärder.
Det finns möjlighet att via funktioner för ”föräldrakontroll” och via inställningar i barnets mobiltelefon och i ditt användarkonto göra begränsningar i hur barnet kan använda sin mobiltelefon och sitt abonnemang. Inställningar och begränsningar kan ni också göra i enskilda appar.
Mediemyndigheten har information om föräldrainställningar för skärmtid och säkerhet, och har konkreta tips för hur du gör vissa inställningar.
Minderårigas köp av så kallade betalteletjänster kan du läsa mer om på vår sida om detta. Se även vår sida om appköp gjorda med konto- eller kreditkort (dock utanför Telekområdgivarnas uppdrag).
Konsumentverket har också information om barn och avtal och mer information om köp i appar och spel.
Mer information
Här hittar du sammanfattningar av tidigare beslut från ARN som handlar om betalningsansvar för abonnenten.