Abonnemang till barn

Om du som förälder vill teckna abonnemang åt en minderårig erbjuder operatörerna olika valmöjligheter. Fundera igenom behovet och syftet med abonnemanget innan du tecknar avtal. Kom ihåg att när du tecknar mobilabonnemang åt en annan användare, som ditt barn, är det fortfarande du som enligt abonnemangsvillkoren är ansvarig för att betala för användningen och exempelvis olika köp.

 

Finns det mobilabonnemang för barn?

Om du vill skaffa mobilabonnemang åt en minderårig så finns det olika möjligheter. Mobiloperatörerna har olika erbjudanden om abonnemang anpassade för barn, och olika lösningar för familjer och extra användare. Det finns också smartklockor anpassade för barn som går att använda för att ringa och skicka meddelanden med  mera. En sådan klocka kan vara bra för mindre barn att börja med.

Du hittar information om olika alternativ på operatörernas webbplatser. Det kan också vara bra att kontakta operatören och ställa frågor för att få en bild av utbudet.

Det är viktigt att fundera igenom behovet och syftet ni har med barnets mobilabonnemang och att vara tydlig med det i kontakten med operatören så att ni kan hitta ett lämpligt abonnemang. Kommer ni främst att använda mobilabonnemanget för att ringa och skicka meddelanden eller behöver barnet även kunna använda andra tjänster som kräver internetuppkoppling?  I så fall bör du även tänka på vilken mängd data som barnet behöver.

Ansvaret för abonnemanget

Observera att när du tecknar avtal om ett mobilabonnemang åt en annan användare är det fortfarande du som enligt abonnemangsvillkoren anses betalningsansvarig för samtal, sms, datatrafik och olika köp.

Spärrar och föräldrainställningar

Ett mobilabonnemang möjliggör köp av olika slag i bland annat spel och i appar.

Beroende på vilket ansvar du anser att barnet kan ta, finns det olika spärrtjänster som kan ni kan använda för att förhindra oförutsedda kostnader. Kontrollera att de spärrar ni vill lägga till blir aktiverade, då detta inte alltid sker per automatik.

Operatören kan erbjuda ytterligare säkerhetsåtgärder och tillvalstjänster som är lämpliga för barnabonnemang, så kontrollera gärna detta med operatören och hör vad de rekommenderar för eventuella åtgärder.

Det finns möjlighet att via funktioner för ”föräldrakontroll” och via inställningar i barnets mobiltelefon och i ditt användarkonto göra begränsningar i hur barnet kan använda sin mobiltelefon och sitt abonnemang.  Inställningar och begränsningar kan ni också göra i enskilda appar.

Mediemyndigheten har information om föräldrainställningar för skärmtid och säkerhet, och har konkreta tips för hur du gör vissa inställningar.

Minderårigas köp av så kallade betalteletjänster kan du läsa mer om på vår sida om detta. Se även vår sida om appköp gjorda med konto- eller kreditkort (dock utanför Telekområdgivarnas uppdrag).

Konsumentverket har också information om barn och avtal och mer information om köp i appar och spel.

Mer information

Här hittar du sammanfattningar av tidigare beslut från ARN som handlar om betalningsansvar för abonnenten.