Ersättning
Du kan ha rätt till ersättning vid leveransförsening eller fel på din tjänst. Din rätt till ersättning styrs till stor del av dina avtalsvillkor och omständigheterna i ditt enskilda fall.
Har jag rätt till prisavdrag?
Din rätt till prisavdrag regleras ofta i avtalsvillkoren. Du kan till exempel ha rätt till prisavdrag som motsvarar kostnaden för tjänsten under tiden tjänsten inte fungerat om felet inte beror på dig. Tidpunkten för när felanmälan gjordes kan också påverka prisavdraget.
Se därför vad som framgår av dina avtalsvillkor för att veta vad som gäller i ditt fall. Tänk på att om operatören friskrivit sig från ersättning i villkoren måste villkoren ändå vara skäliga.
Mer information
Sammanfattningar av tidigare beslut från ARN gällande ersättning.
Även Konsumentverket har information om ersättning på sin webbplats och information om vilka rättigheter som följer av konsumenttjänstlagen.
När har jag rätt till skadestånd?
Du kan ha rätt till skadestånd för merkostnader som du har haft på grund av ett fel på tjänsten eller en leveransförsening. Det är du som konsument som ska kunna styrka de merkostnader du haft, med exempelvis kvitton eller annat underlag. Operatören har också möjlighet att friskriva sig från skadeståndsskyldighet. I en del avtal står det att operatören ska ha varit vårdslös för att du ska ha rätt till skadestånd.
Om operatören har friskrivit sig i avtalet ska begränsningen ändå vara skälig gentemot dig som konsument. Skäligheten beror på avtalsvillkorens utformning och omständigheterna i det enskilda fallet och det kan därför vara svårt att förutse vad som gäller.
ARN bedömde exempelvis att ett avtalsvillkor som reservationslöst friskrev ett företag från ansvar för följdskador vid avtalsbrott var oskäligt och skulle lämnas utan avseende.
När har jag inte rätt till skadestånd?
Förutom att operatören kan begränsa din rätt till skadestånd i sina allmänna villkor har du inte heller rätt till skadestånd:
- Om du inte kan visa att du gjort någon reklamation av felet eller förseningen
- Om du inte kan visa att du drabbats av en ekonomisk skada, exempelvis med hjälp av kvitton eller intyg
- Om din skada är en osannolik följd av felet eller leveransförseningen
- Om du inte kan visa att du försökt begränsa din skada
- För skada som inte är ekonomisk (så kallad ideell skada) såsom personligt lidande, besvär, nedlagd tid, sveda och värk, såvida du inte kan visa att lidandet beror på ett brottsligt angrepp eller att du drabbats av personskada
- Om skadeståndet gäller förlust i din näringsverksamhet och det framgår av ditt avtal att sådan förlust inte ersätts.
Mer information
Sammanfattningar av tidigare beslut från ARN som handlar om ersättning.
Tips för hur du framför ett klagomål till operatören.
Senast uppdaterad 2025-01-16