Fel eller avbrott på fiberkabel

Vanliga frågor och svar

Varför fungerar inte min fiber när jag flyttat in i en ny bostad och operatören säger att porten är blockerad?
När du beställer en ny tjänst kan din operatör ibland se om en annan tjänst blockerar nätet redan vid avtalstillfället. Du kan då få frågan om tjänsten tillhör någon annan och i så fall ska stängas ned när din nya tjänst aktiveras; Om din tjänst inte aktiveras när den ska bör du kontakta din bredbandsoperatör...
Operatören har skickat en faktura för att de skickat ut en tekniker, får de göra det?
Om du felanmält och felet visar sig bero på något förhållande hos dig, exempelvis om det är fel på din privata utrustning, får operatören kräva betalt av dig för att skicka ut en tekniker. För att ha rätt att ta ut en sådan kostnad från dig bör operatören på förhand tala om förutsättningarna innan undersökningen...
Hur gör jag för att felsöka mitt abonnemang om det inte fungerar?
I första hand kan du kontakta din operatör för tjänsten eller leverantören av din fiberanslutning för att kontrollera om det finns några kända driftsstörningar eller planerade avbrott som påverkar din tillgång till internet eller samtal. För tv-sändningar över det marksända nätet kan du kontrollera med Teracom. Om det inte finns några kända driftsstörningar kan operatören...
Vilka avtalsvillkor har tidigare ansetts oskäliga?
Exempel från Marknadsdomstolen (numera Patent- och marknadsdomstolen, PMD) Avtalsvillkor som är oskäliga mot konsumenter får förbjudas av Patent- och marknadsdomstolen. PMD har bland annat bedömt följande villkor som oskäliga: Krav på skriftlig uppsägning av avtal Begränsning av konsumentens rätt till skadestånd Krav från företaget att muntliga löften skrivs in i avtalet för att vara giltiga...
Vad gäller om ett avtalsvillkor tolkas på olika sätt?
Om ett avtalsvillkor som operatören utformat är otydligt och du och operatören har olika uppfattningar om hur villkoret ska tolkas kan din tolkning ha företräde enligt den så kallade ”oklarhetsregeln”. Denna innebär att oklarheter i ett avtalsvillkor tolkas på ett sätt som är förmånligast för den av parterna som inte har utformat villkoret, i regel...
Vad kan jag få skadestånd för?
Leverantörens ersättningsskyldighet vid försening eller fel i installationen omfattar normalt all ekonomisk skada som du kan visa att du orsakats. En begränsning gäller dock skador som förefaller som så osedvanliga, eller osannolika, följder av avtalsbrottet att leverantören inte rimligen borde ha kunnat förutse dem. Skadeståndsskyldigheten på grund av försening eller fel i tjänsten omfattar även...