“Kommer min telefon inte att kunna nå 112?”
På grund av att många medier publicerar artiklar som inte är helt med sanningen överensstämmande vill vi ge lite mer klargörande information.
PTS har förelagt operatörerna Tre, Tele2 och Telenor att blockera mobiler som inte kan nå 112
I slutet av förra veckan konstaterade Post- och telestyrelsen att de tre operatörerna Tele2, Telenor och Tre, vars gamla mobilnät stängs ner den 1 december, förlitar sig på säkerhetsfunktionen som kallas “nödroaming”. Den gör att mobiltelefonerna som berörs av problemet kommer att kopplas över till Telias 2G-nät, som är i bruk fram till 2027, vid nödsamtal till 112. Med kort varsel förelade de därför operatörerna att blockera dessa mobiltelefoner.
Det handlar om telefoner där vanliga samtal kommer att fungera men inte nödsamtal till 112 då de inte har svensk funktion för nödroaming. Alla som har en telefon som berörs av detta, enligt uppgift ca 10 000 stycken, 1-2 promille av alla svenska mobiltelefoner, ska enligt uppgift ha fått sms från sin operatör om att de kommer att blockeras från och med den 2 februari. Detta gäller telefoner som trots 4G-uppkoppling, inte kan ringa 112. Mobiltelefoner som kräver någon slags åtgärd, till exempel att SIM-kortet tas ut, för att nödroaming ska vara möjligt, är blockerade redan den 1 december.
Har man en väldigt gammal telefon, en telefon som är köpt i utlandet eller liknande, är risken större för att den inte kommer att fungera. Enligt uppgift från Teknikveckan är de telefoner som inte längre kommer att fungera alls då de inte har stöd för 4-5G;
Doro 1350 –> 1380, 520X/530X/540X, iPhone 4/4S, Nokia , 1110i, C2-01, Samsung Xcover 271, Xcover 550, GT-E1150, GT-E1200, GT-E1080, GT-S5610, Galaxy Trend Plus, Huawei F616, F617, F656, F685, FC612E, Sony Ericsson J108i, Caterpillar CAT B30.
Vissa nyare telefoner har dock stöd för 4-5G men kommer inte att kunna nå 112. Beroende på var man köpt sin telefon och när, kan man ha möjlighet att reklamera, men med få undantag fungerar operatörens sim-kort (abonnemanget) med en annan telefon. Felet beror alltså på telefonen och inte abonnemanget. Operatören kan vara avtalspart om telefonen köpts via dem, men annars är butiken där man köpt sin telefon den som ska ta emot reklamationen, viktigt är att reklamationsrätten löper ut tre år från köpdatum.
Telekområdgivarna följer utvecklingen och uppdaterar informationen löpande.