Olika sätt att avsluta ett avtal om fiberdragning

Om förutsättningarna för fiberanslutningen av någon anledning förändras på grund av förhållanden på din eller leverantörens sida kan du som konsument vilja avsluta avtalet om fiberleverans.

Summering av sidan

Det finns flera sätt att avsluta ett avtal om fiberdragning. Du kan avbeställa om arbetet inte är klart, men då kan leverantören ta ut en viss ersättning för det som redan gjorts. Någon lagstadgad ångerrätt finns inte, men ibland kan det finnas möjlighet att avtala om det. Om leveransen är försenad eller det är fel på tjänsten kan du i vissa fall ha rätt att häva avtalet.

Avbeställning

Om fiberanslutningen inte hunnit färdigställas har du enligt lag rätt att avbeställa köpet. Fiberleverantören har då rätt att ta ut en ersättning som motsvarar värdet av utfört arbete och eventuella förluster de fått på grund av avbeställningen. Leverantören får även förbehålla sig rätten att ta ut en på förhand bestämd ersättning, schablonersättning, vid avbeställning. Leverantören måste alltid kunna visa att kostnader uppstått på grund av din avbeställning för att ha rätt till ersättning.

Ångerrätt

Enligt ett vägledande beslut från Allmänna reklamationsnämnden finns det ingen lagstadgad ångerrätt när du tecknat avtal om fiberanslutning på distans eller via hemförsäljning. Däremot finns det möjlighet att avtala om ångerrätt.

Hävning

Du kan i vissa fall ha rätt att häva avtalet vid leveransförsening eller fel på tjänsten. En förutsättning för att du ska ha rätt att häva avtalet på grund av fel på tjänsten är att syftet med tjänsten är i huvudsak ”förfelat” och leverantören insett eller bort inse detta. Du kan ibland även ha rätt att häva avtalet vid en försening om förseningen inte beror på dig och är av väsentlig betydelse för dig.

Vanliga frågor och svar

Vad kan jag få betala om jag avbeställer min fiberanslutning?
Om du avbeställer innan leveransen har slutförts har företaget rätt till ersättning för den del av tjänsten som redan har utförts och för arbete som måste utföras trots avbeställningen. Ersättningen får endast motsvara priset på det som faktiskt har utförts. Företaget har även rätt till ersättning för förluster i form av kostnader för den återstående...
Hur länge är jag bunden av en beställning?
Det finns ingen lag som uttryckligen reglerar hur lång tid du som konsument kan vara bunden av en beställning av leverans av fiberanslutning. Enligt Konsumentverket bör dock en leveranstid vara längst 24 månader.

Relaterade beslut

ARN 2024-04877 – Urkopplad mast gav rätt till prisavdrag
En konsument tecknade ett familjeabonnemang för mobiltelefoni med 24 mån bindningstid i november 2023. Enligt avtalssammanfattningen var månadskostnaden 1 235 kronor. Det visade sig att tjänsten inte fungerade i området där konsumenten bodde. Utanför området kunde tjänsten dock användas. I februari 2024 meddelade konsumenten att hon ville slippa ifrån avtalet och begärde återbetalning av 2...
ARN 2020–16875 – Ingen avbrottsavgift när leverantören inte kunde bevisa att grävning hade gjorts
En konsument begärde betalningsbefrielse för en avbrottsfaktura om nästan 18 000 kronor när mer 24 månader hade passerat och fibern ännu inte var levererad. Leverantören ville ha betalt för de tjänster som utförts men konsumenten var säker på att någon grävning inte hade skett. Leverantören menade att majoriteten av projektet som adressen ingick i hade slutförts...
ARN 2020–16380 – Leverantören är skyldig att undersöka förutsättningarna för fiberdragning i förväg
En konsument beställde fiber i april 2017 med målsättning om installation i juni 2018. I maj 2020 fick konsumenten beskedet att leverantören inte kunde ansluta konsumentens fastighet på grund av höga kostnader, problem med tillstånd och markavtal. Konsumenten krävde dock att leverantören skulle fullfölja sin del av avtalet då inga omständigheter eller förutsättningar ändrats sedan avtalet...
ARN 2020–08641 – Leverantören hade inte rätt att häva avtalet på grund av oskälig kostnad
En konsument beställde fiber i juni 2017. I februari 2020 fick denne besked om att fiberdragning inte skulle ske på grund av för höga kostnader. Inga förutsättningar hade ändrats efter det att avtalet ingicks. Konsumentens fastighet ligger på en ö och förutsättningarna var att fibern skulle förläggas i vattnet. Leverantören hade varit på ön under...
ARN 2020-23551 – Leverantören kunde inte visa hinder utanför sin kontroll
Konsumenten beställde en fiberinstallation av leverantören. Drygt tre år senare fick konsumenten ett brev från leverantören som annullerade ordern. Konsumenten begärde då att leverantören skulle utföra arbetet enligt avtal. Leverantören menade att nödvändiga tillstånd och nyttjanderättsavtal med tredje part sökts men inte fåtts trots försök med alternativa framfartsvägar över andra fastigheter. Avtalet kunde därför inte...
ARN 2020-22816 – Leverantören måste kunna bevisa orimliga kostnader för rätt till hävning
Den 13 januari 2020 ingick konsumenten ett avtal med leverantören om fiberinstallation. Av orderbekräftelsen som leverantören skickade ut framgick att arbetet skulle komma i gång mellan den 2 mars och 30 juni. Arbetet genomfördes inte i enlighet med avtalet och konsumenten begärde att leverantören skulle slutföra installationen. Leverantören hänvisade till att installationen inte genomförts på...
ARN 2020-16023 – Leverantören hade inte bevisat omständigheter som gav rätt att häva
Konsumenten hade beställt fiber men fick några år senare veta att leverantören inte skulle fullfölja sitt åtagande och att ett annat företag skulle erbjuda sig att utföra kvarvarande arbete. Detta företag krävde dock ett högre pris för samma tjänst. Konsumenten begärde i första hand att leverantören skull fullfölja avtalet och i andra hand att få...
ARN 2020-09623 – Konsumentens starka intresse av att få fiberanslutning gav rätt till fullbordad leverans
Konsumenten ingick avtal med leverantören om fiberanslutning. Före detta informerade hen leverantören väldigt noggrant om förutsättningarna för leverans i området. Hen uppgav bland annat att en konkurrent redan finkammat marknaden och kopplat upp nästan alla kunder i området. Förutsättningarna för att få fiberanslutningen färdigställd hade enligt konsumenten inte ändrats sedan avtalstillfället. Avtalet med leverantören hade...
ARN 2020-08339 – Leverantören hade rätt att häva avtalet på grund av oskälig kostnad
Konsumenten beställde fiberinstallation i december 2015 och enligt avtalet skulle fibern vara installerad senast två år senare. Motparten hade vid kontakter lovat fullfölja installationen, men i december 2019 meddelade leverantören att avtalet inte skulle fullföljas eftersom det var för dyrt. Konsumenten begärde i första hand att leverantören skulle fullfölja avtalet och i andra hand ersättning...

Senast uppdaterad: