Olika sätt att avsluta ett avtal om fiberdragning
Om förutsättningarna för fiberanslutningen av någon anledning förändras på grund av förhållanden på din eller leverantörens sida kan du som konsument vilja avsluta avtalet om fiberleverans.
Summering av sidan
Det finns flera sätt att avsluta ett avtal om fiberdragning. Du kan avbeställa om arbetet inte är klart, men då kan leverantören ta ut en viss ersättning för det som redan gjorts. Någon lagstadgad ångerrätt finns inte, men ibland kan det finnas möjlighet att avtala om det. Om leveransen är försenad eller det är fel på tjänsten kan du i vissa fall ha rätt att häva avtalet.
Avbeställning
Om fiberanslutningen inte hunnit färdigställas har du enligt lag rätt att avbeställa köpet. Fiberleverantören har då rätt att ta ut en ersättning som motsvarar värdet av utfört arbete och eventuella förluster de fått på grund av avbeställningen. Leverantören får även förbehålla sig rätten att ta ut en på förhand bestämd ersättning, schablonersättning, vid avbeställning. Leverantören måste alltid kunna visa att kostnader uppstått på grund av din avbeställning för att ha rätt till ersättning.
Ångerrätt
Enligt ett vägledande beslut från Allmänna reklamationsnämnden finns det ingen lagstadgad ångerrätt när du tecknat avtal om fiberanslutning på distans eller via hemförsäljning. Däremot finns det möjlighet att avtala om ångerrätt.
Hävning
Du kan i vissa fall ha rätt att häva avtalet vid leveransförsening eller fel på tjänsten. En förutsättning för att du ska ha rätt att häva avtalet på grund av fel på tjänsten är att syftet med tjänsten är i huvudsak ”förfelat” och leverantören insett eller bort inse detta. Du kan ibland även ha rätt att häva avtalet vid en försening om förseningen inte beror på dig och är av väsentlig betydelse för dig.