Press

Telekområdgivarna åtta år!

Den 11 oktober 2006 startade Telekområdgivarna sin verksamhet. Genom åren har vi hanterat 62 000 ärenden och är idag åtta anställda.

Sedan starten, den 11 oktober 2006, har Telekområdgivarna
hanterat totalt 62 000 ärenden. Det finns ingen annan enskild
konsumentorganisation eller myndighet som hanterar fler konsumentärenden gällande
telekomfrågor 
än vi.
Det gör att vi tidigt ser vilka problem som ökar och kan då
driva frågor i olika arbetsgrupper för förändring till det bättre.

De operatörer som är med och finansierar – men inte äger –
Telekområdgivarna visar genom sitt deltagande att de är beredda att ta ansvar för att deras
privatkunder får kostnadsfri hjälp av våra opartiska konsumenträttsliga
experter. Både inför att de ingår ett avtal eller om det skulle uppstå en tvist.
De operatörer som är med har en väldigt stor del av konsumentmarknaden för tv, telefoni
och bredband så de flesta konsumenter kan därmed få vår hjälp. Dessa
operatörer åtar sig också att följa Telekområdgivarnas uppföranderegler och andra
överenskommelser som görs för att undvika missnöjda konsumenter.

Rådgivningen ges både på telefon och via vår webbplats där du
även kan skicka in ärenden till oss. Telekområdgivarna ger dessutom nyttig
konsumentinformation via Facebook och Twitter och är ute på olika evenemang för
att informera om konsumentjuridik.

Ett led i arbetet är att göra det enklare för konsumenter,
konsumentvägledare och operatörer att få hjälp till självhjälp. Därför lanserar
vi nu vår helt nya webbplats, välkomna in och läs mer på www.telekområdgivarna.se. Där finns
allt från råd om vad du ska tänka på innan du ingår ett avtal, till praxis i
olika tvister som avgjorts i Allmänna reklamationsnämnden.

Telekområdgivarna ägs av organisationen IT &
Telekomföretagen. I vår styrelse finns myndigheterna Konsumentverket och Post-
och telestyrelsen representerade.

Välkomna till oss i minst åtta år till!

Senast uppdaterad: