Vad ska jag göra vid misslyckad eller nekad nummerflytt, s k portering?
Om nummerflytten inte har fungerat ska du i första hand kontakta din nya operatör och fråga varför flytten inte har skett. Det kan bero på att den nya operatören inte har skickat in en begäran om nummerflytt till din tidigare operatör eller att problem har uppstått som försvårat nummerflytten. Om något problem uppstått bör din nya operatör ha fått information om orsaken. Om numret inte flyttats som avtalat, och det saknas hinder för nummerflytt, rekommenderar vi att du skickar ett skriftligt klagomål till den nya operatören.
Om orsaken är att din tidigare operatör inte lämnat ifrån sig numret bör du kontakta denne för att höra varför numret inte har flyttats. Din tidigare operatör har en skyldighet att återaktivera ditt nummer och tillhörande tjänster vid misslyckad nummerflytt. Du kan hänvisa till informationen på denna sida och be din tidigare operatör att förklara varför nummerflytten nekats. Om operatören nekat dig nummerflytt trots att du har rätt till det, kan du även kontakta PTS som är tillsynsmyndighet gällande skyldigheten att lämna över nummer.
OBS! Om nummerflytten försenas kan du ha rätt till ersättning för ekonomisk förlust som uppstår på grund av förseningen. Detsamma gäller om ditt nummer missbrukas i samband med nummerflytten, vilket exempelvis kan vara fallet om numret flyttas utan ditt samtycke. Din operatör har även en skyldighet att informera dig om rätten till ersättning innan ett nytt avtal ingås.
Viktigt! Om nummerflytten av något skäl inte kan genomföras behöver du kontakta din tidigare operatör om du fortfarande önskar avsluta abonnemanget helt och hållet hos den operatören. Ditt abonnemang kan annars fortfarande vara aktivt där eftersom de inte stängt abonnemanget då de inväntar att det ska inkomma en begäran om nummerflytt.