Vad betyder det att min telefon, tv-box eller router är operatörslåst?
Om du vill byta operatör och upptäcker att din telefon, tv-box eller router inte fungerar med den nya operatören kan det bero på att den är operatörslåst till din tidigare operatör. Denne ska låsa upp eventuellt operatörslås utan kostnad direkt efter bindningstidens slut om du begär det (om avtalet är tecknat efter den 1 maj 2014).
För avtal om abonnemang med bindningstid i kombination med exempelvis mobiltelefon, bredbandsrouter eller digital-tv-box ska operatören vid bindningstidens slut omedelbart och tydligt informera dig om att du kan få ett eventuellt operatörslås borttaget kostnadsfritt samt låsa upp det om du begär det.
Ett operatörslås ska tas bort senast vid slutbetalningen för aktuell hårdvara om avtalet sägs upp eller hävs i förtid t ex på grund av fel eller leveransförsening.
Operatören har dock inte en skyldighet att kostnadsfritt låsa upp din utrustning om:
- avtalet har ingåtts före den 1 maj 2014
- du har bindningstid kvar
- syftet med operatörslåset är ett annat än att begränsa att du använder utrustningen för att nyttja andra leverantörs tjänster, till exempel anpassningar för att utrustningen ska kunna användas med operatörens tjänster eller av säkerhetsskäl.