Vanliga frågor och svar

Mitt minderåriga barn har köpt digitala produkter via en app med mitt kontokort utan min tillåtelse, vad gör jag?

Applikationer, appar, eller köp inuti appar (så kallade ”in-app-köp”), som betalas med konto- eller kreditkort är inte betalteletjänster och faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag och vi kan därför inte hjälpa dig kontakta företaget ifråga. Tjänster köpta via GooglePlay, App Store och Microsoft ligger utanför vårt mandat att hantera och de måste du bestrida direkt hos dessa företag.

För rådgivning om hur du kan bestrida fakturan kan du kontakta Konsumentverkets upplysningstjänst. Många kommuner erbjuder också konsumentvägledning där du som konsument kan få råd och stöd i olika frågor.

Om det uppstår en tvist kan du undersöka möjligheten att få denna avgjord i Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som erbjuder kostnadsfri juridisk prövning av tvister mellan konsumenter och företag.

Konsumentverket har också information om barn och avtal och mer information om köp i appar och spel.

Senast uppdaterad: