Vanliga frågor och svar
Kan jag häva avtalet på grund av ändringar i kanalutbudet?
Om du har ett avtal med bindningstid bör du först kontrollera vad som står i ditt avtal. Leta efter en text som handlar om förändringar i kanal- och programutbud. Det finns framför allt tre saker som har betydelse för att få häva ett avtal:
- Operatören ska kunna visa att det finns ett giltigt skäl, som står angivet i avtalet, för att ha rätt att förändra villkoren
- Ett avtalsvillkor kan också anses vara oskäligt vid en prövning i ARN. Ett oskäligt villkor är ogiltigt och en konsument är inte bunden av det
- Ett avtal kan också bli ogiltigt om konsumenten har ingått det utifrån felaktiga förutsättningar, eller om förutsättningarna förändras på ett betydande sätt efter att avtalet ingåtts och att operatören/säljaren borde förstått detta.
En förändring kan t ex innebära att du erbjuds någon annan kanal istället eller att du har rätt till prisavdrag. Om det är en betydande ändring kan du även ha rätt att häva ditt avtal.
- Kontakta i första hand operatören för att framföra dina synpunkter och önskemål när det gäller en förändring i ditt avtal.