Vanliga frågor och svar

Hur lång tid får det ta innan felet avhjälps?

Operatören är skyldig att avhjälpa ett fel inom “skälig tid” från den dag du anmält felet till operatören. Hänsyn ska tas till ditt behov av en fungerande tjänst. Operatören är i princip skyldig att omgående ta sig an problemet efter att du klagar och skälig tid beräknas efter vad som är normalt för att åtgärda det specifika felet. Vad som är skälig tid påverkas också av förhållanden som ligger utanför operatörens kontroll, så kallad force majeure.

Det finns alltså ingen uttalad tid som gäller för hur snabbt eller på vilket sätt ett fel ska avhjälpas, utan det beror på omständigheterna i det enskilda fallet. Det är dock viktigt att du så snart du upptäcker felet gör en felanmälan till operatören, eftersom du inte kan kräva till exempel ersättning i form av prisavdrag från en tidpunkt tidigare än detta.

Om felet är sådant att det inte påverkar tjänstens användbarhet nämnvärt kan du behöva finna dig i att företaget dröjer något med att åtgärda felet. Likaså kan du behöva acceptera en längre tid för åtgärdande av felet om företaget ser till att du får en ersättningsprodukt.

Senast uppdaterad: