Vanliga frågor och svar

Hur felsöker jag en tjänst eller hårdvara?

Beroende på om felet ligger i tjänsten eller hårdvaran finns det olika sätt att felsöka. Ta kontakt med din operatör för support om du har driftsstörningar på ditt bredband eller din telefoni. De kan upplysa dig om det finns störningar som gör att internet ligger nere eller om det finns andra kända avbrott eller störningar av mobilnätet. Om det inte finns kända fel kan operatörens support hjälpa dig att felsöka. Var dock medveten om att om operatören behöver skicka ut en tekniker kan du få betala för detta om felet ligger i din egen router, tv-box eller dator till exempel.

Exempel:

  • I ARN 2017-06142 verkar problemet varit i konsumentens dator och inte i bredbandstjänsten.
  • Men i ARN 2010-9307 var problemet i bredbandstjänsten och det var därför fel på tjänsten.

Vår vägledning omfattar endast abonnemang men inte produkter som till exempel mobiltelefoner och routrar. Om du söker information om fel på produkter bör du vända dig till Konsumentverkets upplysningstjänst.

Senast uppdaterad: