Får minderåriga använda betalteletjänster eller göra andra typer av köp via ett abonnemang?
Rättsläget är inte helt klart när det gäller minderårigas användning av betalteletjänster. Det är abonnemangsinnehavarens ansvar att stå för de kostnader som uppstår vid telefoni, inklusive betalsamtal, köp i appar, andra betalteletjänster och utlandssamtal. Om abonnemangsinnehavaren upplåter telefonen till någon annan, partner, barn, granne etc, kan man säga att denna person ges “ställningsfullmakt” att använda telefonabonnemanget med de eventuella kostnader som kan bli. Beträffande kontantkort kan man argumentera för att det egentliga avtalet sluts när man köper kontantkortet.
För att skydda sig mot oönskade kostnader kan man begära en spärr mot betalteletjänster. Då kontaktar man sin operatör och begär att få denna spärr.
Man kan som förälder uppleva det som konstigt att det kan fungera på detta vis men det är alltså avtalsmässigt ingen skillnad mellan när en minderårig ringer ett kort samtal till en kamrat, för en kostnad av ca 50-60 öre, ett samtal till utlandet eller en betalteletjänst. Abonnemanget debiteras kostnaden och den som är betalningsansvarig för abonnemanget är också betalningsansvarig för all telefoni som abonnemanget används till.