Om du har ett bindande avtal får villkoren normalt sett inte ändras om det inte framgår i avtalet. Om du däremot har ett löpande avtal, tillsvidareavtal, finns regler om vad som gäller om operatören vill ändra villkoren. Rättsfall som rör ändrade villkor hittar du på denna sida.
Operatören ansåg att konsumenten hade fått information om abonnemangsförändringarna om att tjänsten 100/10 Mbit skulle tas bort och att detta innebar en flytt till den närmaste hastigheten om 100/100 Mbit och att priset därmed också höjdes. Vidare menade operatören att konsumenten hade fått information om sin rätt att frånträda avtalet om hen inte ville fortsätta, men genom att betala fakturan så hade konsumenten godkänt den nya tjänsten till det nya priset.
ARN konstaterade att det inte tillräckligt tydligt framgick av den faktura som konsumenten hade fått varför priset hade ändrats när det endast fanns en länk till webben där man kunde läsa mer om abonnemangsförändringarna. ARN anmärkte även på att ändringen av tjänsten inte var tillräckligt tydligt informerad när den avtalade tjänsten varit angiven som ”100/10 Mbit” men på fakturan med ändringen endast angivits som ”100 Mbit”. ARN ansåg därför att det inte hade framgått att inte endast priset hade ändrats, utan även tjänsten. ARN kom därför fram till att operatören inte haft rätt att ändra priset på det sätt som skett och rekommenderade operatörenatt återbetala den, efter ändringen, högre månadskostnaden till konsumenten.
Operatören hänvisade till att de allmänna villkoren gav operatören rätt att höja priset om kostnaden höjs för bolaget. Stadsnätets prishöjning hade skett i maj, men operatören hade ökat priset först i december. Operatören hade meddelat konsumenten att denne hade rätt att häva avtalet i och med villkorsändringen.
ARN konstaterade att det framgick av villkoren, som konsumenten måste ha godkänt vid beställningen, att operatören har rätt att höja priserna under bindningstiden om operatörens kostnad för att distribuera tjänsterna ökar till följd av ändringar av bland annat ändrade avgifter till underleverantörer eller annan omständighet som medför att bolagets kostnad för att tillhandahålla tjänsten ökar.
ARN menade vidare att operatörens ökade kostnad till stadsnätet fick anses vara en sådan kostnad som i och för sig kan ge bolaget rätt att höja priset. Det hade dock framkommit att avtalet mellan operatören och stadsnätet träffats redan i maj 2018 och kostnadsökningen var känd för operatören när avtalet med konsumenten träffades.
Det aktuella avtalsvillkoret kunde enligt nämndens bedömning inte förstås på annat sätt än att det avsåg kostnadsökningar för bolaget som tillkommit efter avtalets ingående. I annat fall skulle villkoret ge operatören obegränsad rätt att höja priserna med hänvisning till gamla kostnadsökningar. Eftersom någon kostnadsökning inte skett efter avtalets ingående hade operatören saknat rätt att göra den aktuella prishöjningen. Detta innebar att operatören under bindningstiden var skyldig att leverera den avtalade tjänsten till ett pris på 169 kronor per månad. Operatören skulle betala tillbaka vad konsumenten eventuellt betalat för mycket.
Operatören menade att abonnemanget sedan 2013 varit obundet och löpt månadsvis. Enligt 5 kap. 16 § Lagen om elektronisk kommunikation (LEK) har en operatör rätt att ändra villkoren om detta meddelas minst en månad i förväg samt att kunden får rätt att kostnadsfritt frånträda avtalet. Enligt operatören hade två informationsbrev, formulerade i enlighet med Post- och telestyrelsens allmänna råd om underrättelse för villkorsändring, skickats ut till konsumenten om förändringen. Avslutningsvis menade operatören att förutsättningarna för villkorsändring även specificeras i de allmänna villkoren.
ARN menade att de villkor som konsumenten hänvisade till avsåg abonnemang med bindningstid. Konsumenten hade enligt ARN inte kunnat visa att abonnemanget fortfarande var bundet och avslog därför dennes krav.
Operatören motsatte sig kraven och menade att det nyligen gjorts två ändringar av de allmänna villkoren. Den ena ändringen som skulle kunna anses vara till nackdel för konsumenterna påverkade inte denne konsuments avtal eftersom de nya villkoren började gälla först efter att konsumentens bindningstid gått ut.
Den andra ändringen som påverkade konsumentens avtal gjordes med anledningen av Dataskyddsförordningen (GDPR) som trädde i kraft 25 maj 2018 och berörde operatörens samtliga kunder. Enligt operatören var dock dessa ändringar enbart att betrakta som ändringar till fördel för konsumenten. Operatören höll med om att informationen på hemsidan inte varit optimalt formulerad och denna hade skrivits om, men ansåg inte att detta var en giltig anledning för konsumenten att få avsluta avtalet i förtid.
ARN menade att ändringar som skett på grund av att ny lagstiftning trätt i kraft är ändringar som operatören haft rätt att införa under pågående avtalsperiod. Övriga ändringar hade bevisligen inte påverkat konsumentens avtal och hon hade inte rätt att avsluta avtalet i förtid trots otydlig information på hemsidan.