Felaktig förbrukning
Som abonnent är du normalt ansvarig för alla samtal och all datatrafik som görs från ditt abonnemang även om du själv inte har ringt, skickat sms eller surfat. Här har vi samlat våra råd om operatören debiterat dig på ett sätt som du anser är felaktigt.
Vad kan jag göra om jag blivit felaktigt debiterad för samtal eller datatrafik?
Om du anser att en räkning är felaktig ska du meddela detta till operatören så fort som möjligt. Vårt råd är att även be operatören göra en teknisk undersökning av din anslutning för att utreda om det blivit fel i företagets debiterings- eller faktureringssystem.
I tidigare fall har operatören fått rätt genom att hänvisa till uppgifter från debiteringssystemet. Det är mycket svårt för en konsument att bevisa att man inte har ringt samtal, skickat sms eller surfat.
Du kan bestrida räkningen och skriva ett klagomål till operatören på samma sätt som vid andra typer av fel.
Mer information
Här hittar du sammanfattningar av ärenden som handlar om förbrukning samt surf och samtal vid roaming.
Kan jag spärra abonnemanget mot dyra räkningar?
Du kan kostnadsfritt spärra abonnemanget från att kunna ringa vissa nummer eller typer av samtal. Kontakta din operatör för mer information om spärrar.
Du kan även beställa en kostnadsfri kreditspärr. En sådan innebär att ditt abonnemang spärras om räkningen överskrider ett belopp som du bestämmer på förhand. Däremot har operatören inte någon skyldighet att erbjuda spärrar för mobilt bredband eller mobilsurf i Sverige och inte heller för vanliga sms.
Senast uppdaterad 2025-02-04