Felaktig förbrukning
Som abonnent är du normalt ansvarig för alla samtal och all datatrafik som görs från ditt abonnemang även om du själv inte har ringt, skickat sms eller surfat. I tidigare fall där ansvarsfrågan har prövats har operatören fått rätt genom att hänvisa till uppgifter från debiteringssystemet. Det är alltså mycket svårt att bevisa att man inte har ringt samtal, skickat sms eller surfat.
Felaktig samtals- eller datadebitering
Om du anser att du blivit felaktigt debiterad kan du kontakta operatören och be denne göra en teknisk undersökning av din anslutning för att utreda om företagets debiterings- eller faktureringssystem har innehållit fel. Du kan bestrida räkningen och skriva ett klagomål till operatören på samma sätt som vid andra typer av fel.
Spärra telefonen mot dyra räkningar
Du kan kostnadsfritt spärra telefonen från att kunna ringa vissa nummer eller typer av samtal, exempelvis betalsamtal och utlandssamtal och betal-sms (exempelvis när man sms-röstar i en tv-tävling). Du kan även beställa en kostnadsfri kreditspärr. En sådan innebär att ditt abonnemang spärras om räkningen överskrider ett belopp som du bestämmer på förhand. Däremot har operatören inte någon skyldighet att erbjuda spärrar för mobilt bredband eller mobilsurf i Sverige och inte heller för vanliga sms.
Senast uppdaterad 2022-07-28