Domar och beslut

MD 2012:4 – Fråga om vilseledande och otillbörlig marknadsföring vid kombinationserbjudanden rörande mobiltelefoni

I detta mål prövades två frågor om marknadsföring på internet av så kallade kombinationserbjudanden av mobiltelefoner och tillhörande abonnemang. Den första frågan gällde om det var vilseledande att lyfta fram vissa delar av erbjudandena i marknadsföringen, i detta fall kontantinsatsen utan att på en gång ge konsumenterna alla förutsättningar för de priser som lyfts fram. Marknadsdomstolen menade att det, i den aktuella marknadsföringen, fanns annan viktig information i anslutning till de delar av erbjudandena som visades tydligast. Trots att denna information var mindre tydlig och kunde finnas på en annan webbsida gav den konsumenterna en klar signal om att priset…

Beslut:  Konsumentombudsmannen fick delvis rätt

I detta mål prövades två frågor om marknadsföring på internet av så kallade kombinationserbjudanden av mobiltelefoner och tillhörande abonnemang. Den första frågan gällde om det var vilseledande att lyfta fram vissa delar av erbjudandena i marknadsföringen, i detta fall kontantinsatsen utan att på en gång ge konsumenterna alla förutsättningar för de priser som lyfts fram.

Marknadsdomstolen menade att det, i den aktuella marknadsföringen, fanns annan viktig information i anslutning till de delar av erbjudandena som visades tydligast. Trots att denna information var mindre tydlig och kunde finnas på en annan webbsida gav den konsumenterna en klar signal om att priset på kombinationserbjudandet som helhet innehåller även andra kostnader. Marknadsdomstolen påpekade också att den förtydligande informationen var lätt att hitta och presenterades på ett lättöverskådligt och i övrigt klart och begripligt sätt anpassat till internet. Marknadsföringen ansågs därför inte vara vilseledande.

Den andra frågan i målet gällde om det var otillbörligt att använda uttryck som ”0:-”, eller ”från 0:-/mån” vid marknadsföringen av kombinationserbjudanden. Marknadsdomstolen menade att den aktuella varan, i detta fall mobiltelefonen, verkligen måste vara gratis för konsumenterna för att sådana formuleringar ska få användas.

I de fall när kostnaderna i ett erbjudande är knutna till ett abonnemang utan att konsumenten behöver betala någonting extra för mobiltelefonen, menade Marknadsdomstolen att mobiltelefonen ska ses som en tilläggsvara till abonnemanget som är huvudprodukten. Marknadsföringen ansågs därför inte otillbörlig. Men när en förhöjd månadsavgift tas ut för en mobiltelefon i ett kombinationserbjudande, menade Marknadsdomstolen däremot att marknadsföringen var otillbörlig eftersom konsumenterna då inte kan ta del av erbjudandet om 0 kr utan kostnad.

Senast uppdaterad: