MD 2011:26 – Inte oskäligt villkor att operatören får stänga av abonnemang vid obetald räkning för innehålls- och betalsamtalstjänster
Beslut: konsumentombudsmannen fick inte rättFråga om avtalsvillkor som ger operatören rätt att stänga av mobiltelefonabonnemang vid obetald fordran som tillkommer tredje man kan anses utgöra ett oskäligt avtalsvillkor.
Marknadsdomstolen fastslog till att börja med att reglerna om avstängning av abonnemang vid utebliven betalning (enligt lagen om elektronisk kommunikation) är tillämpliga på fordringar som rör såväl innehålls- som betalsamtalstjänsteleverantör eller annan tredje man. Enligt dessa har en operatör rätt att stänga av abonnemanget först efter att kunden uppmanats att betala inom skälig tid och avstängningen bör begränsas, om tekniskt möjligt, till den specifika tjänsten.
Marknadsdomstolen uttalade att syftet med lagstiftningen inte kan vara att förhindra operatören att avbryta tjänsten, så fort en telefonräkning innehåller kostnader för innehållstjänster, för en kund som underlåter att betala räkningen utan att reklamera till operatören. Här hänvisade man till konsekvenser som inte låg i konsumenternas intresse, såsom risk för skuldsättning och efterföljande betalningsanmärkningar.
Marknadsdomstolen fastställde slutligen att det aktuella avtalsvillkoret som gav teleoperatören rätt att stänga av abonnemanget vid utebliven betalning, i avsaknad av reklamation av konsumenter, inte kunde anses utgöra ett oskäligt villkor. Inte heller om abonnemanget kan stängas av på grund av obetald fordran som tillkommer en innehålls- eller betalteletjänstleverantör eller annan tredje man (det vill säga sms-tjänster och betalsamtal med förhöjd taxa som tillhandahålls av tredje man och som faktureras på telefonräkningen).