Domar och beslut

ARN 2018-11121 – Avtal om tv-abonnemang med tillhörande boxar bedömdes som avtal om vara

Beslut:  Konsumenten fick rätt

Konsumenten beställde ett abonnemang med två boxar där en box skulle kunna anslutas till parabolen i konsumentens stuga och en användas med fiber i permanentboendet. När konsumenten hämtade ut boxarna den 16 augusti 2018 visade det sig att bägge boxarna var för fiberanslutning. Konsumenten klagade den 26 augusti och begärde sedan att få ångra sig den 28 augusti.

Operatören menade att konsumenten hade haft rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från beställningsdatumet den 3 augusti. Enligt operatören hade konsumenten kontaktat kundservice den 27 augusti och bett att få ångra avtalet. I det muntliga avtalet framgick det enligt operatören tydligt att både huvudabonnemanget och tvillingabonnemanget var beställt för fiber-tv. Konsumenten hade erbjudits att ångra tvillingabonnemanget av goodwill, men inte huvudabonnemanget.

ARN noterade att det av den utredning som fanns i ärendet inte framgick att tjänsten skulle vara behäftad med något fel i konsumenttjänstlagens bemärkelse. Enligt konsumenten hade boxarna mottagits den 16 augusti och operatören hade inte invänt mot detta påstående. Ångerfristen började löpa den dag som konsumenten tog emot boxarna. Det innebar att konsumenten hade ångrat sitt köp inom ångerfristen. Nämnden rekommenderade därför operatören att låta konsumenten ångra köpet av tjänsten.

Telekområdgivarnas kommentar: ARN har i flera tidigare beslut gjort en annan bedömning. Se till exempel ARN 2017-13281 och ARN 2018-05644.

Senast uppdaterad: