ARN 2025-02621 – Operatören har rätt att avsluta tjänsten och slutfakturera vid uppsägning
Beslut: Konsumenten fick inte rättEn konsument sa upp ett mobilabonnemang som hade ett års bindningstid kvar. Operatören svarade att konsumenten då kommer slutfaktureras för hela bindningstiden. Konsumenten accepterade detta men utgick ifrån att abonnemanget skulle löpa under bindningstiden för att sedan upphöra efter bindningstidens slut. Konsumenten menade att om operatören kräver betalt för abonnemanget så måste de också leverera abonnemanget under hela perioden. I ARN krävde konsumenten i första hand att inte behöva betala slutfakturan, och i andra hand att operatören skulle tillhandahålla abonnemanget.
Operatören motsatte sig kraven och uppgav att de stängt abonnemanget och skickat slutfakturan eftersom konsumenten sagt upp tjänsten. Operatören hänvisade till sina allmänna villkor där det bland annat framgick att fast avgift för resterande bindningstid förfaller till omedelbar betalning.
ARN konstaterade att konsumenten velat avsluta abonnemanget och var medveten om bindningstiden. Med hänsyn till operatörens villkor och sättet konsumenten kommunicerat sin uppsägning, bedömde nämnden att operatören hade rätt att avsluta abonnemanget och ta betalt för bindningstiden.